Nowa akcyza pomoże rynkowi

KONRAD KARPOWICZ, wiceprezes Grupy Masterlease
23-11-2016, 22:00

Zapowiadane zmiany stawek podatku akcyzowego mogą pozytywnie wpłynąć na atrakcyjność oferty leasingu aut używanych, szczególnie dla klientów indywidualnych, i odmłodzenie samochodów poruszających się po polskich drogach.

Auta używane są w Polsce bardzo popularne. W trzech kwartałach 2016 r. nasz rynek wtórny samochodów obejmował niemal 2 mln pojazdów.

Zobacz więcej

kierowca Pixaby CC0 Public Domain

Niestety, większość, bo aż 1,3 mln stanowią auta w wieku od 10 do 20 lat, z czego niemal 500 tys. to samochody sprowadzone, a pozostałe przerejestrowano w kraju. Natomiast udział w rynku wtórnym aut najmłodszych, czyli mniej niż czteroletnich już od dłuższego czasu jest bardzo mały i na koniec sierpnia tego roku wyniósł niespełna 6 proc. Stosunkowo duży, bo prawie 10-procentowy udział w rynku wtórnym mają zaś pojazdy najstarsze — w wieku ponad 20 lat. Zatem obraz rynku samochodów używanych w Polsce, a co za tym idzie — wszystkich poruszających się po polskich drogach, nie jest optymistyczny. Polacy sprowadzają stare, zużyte samochody, często w złym stanie technicznym. W efekcie średni wiek auta w naszym kraju to aż 15 lat. To sporo więcej niż średnia europejska, która wynosi niecałe 10 lat.

Receptą na taki stan rzeczy mogą być planowane nowe zasady naliczania podatku akcyzowego od samochodów osobowych, które przewidują stawki akcyzy rosnące proporcjonalnie zależnie od wieku auta i pojemności silnika. Wyższe stawki akcyzowe na starsze, mniej ekologiczne samochody mogą spowodować, że klienci będą poszukiwali aut młodszych, a co za tym idzie — również bardziej opłacalnych niż import źródeł zakupu i rozwiązań finansowych alternatywnych dla gotówki czy kredytu — takich jak leasing. Ewentualne wprowadzenie w życie tych regulacji może pozytywnie wpłynąć na wzrost sprzedaży nowych i mało używanych samochodów.

Wsparłoby to realizację nowej strategii Grupy Masterlease, zakładającą zmianę struktury wiekowej pojazdów w Polsce i zwiększenie jej docelowego rynku, który stanowią nowe i mało używane auta. Zapowiadane zmiany mogą podnieść atrakcyjność naszej oferty dla klientów indywidualnych. A to właśnie oni stanowią aż 96 proc. kupujących na rynku wtórnym. Rozwijając przeznaczoną dla nich ofertę, chcemy ułatwić im dostęp do nowszych aut z możliwością ich częstej zmiany. W tym celu stale włączamy samochody pokontraktowe nie starsze niż 3-4 lata do aut dostępnych w abonamencie dla klientów detalicznych. Chcemy w ten sposób doprowadzić do wzrostu efektywności wykorzystania tych pojazdów. Rozwój re marketingu, czyli sprzedaży aut pokontraktowych to ważny element naszego biznesu, który w 2016 r. dołożył już 11,5 mln zł do jej wyników. Nowe przepisy dotyczące podatku akcyzowego mogą dodatkowo wpłynąć na rozwój tego segmentu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KONRAD KARPOWICZ, wiceprezes Grupy Masterlease

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Prawo / Nowa akcyza pomoże rynkowi