Nowa ibiza - naga i całkiem atrakcyjna

Marcin Bołtryk
opublikowano: 13-11-2008, 00:00

Nowa ibiza: większa, bardziej wyrazista. Tydzień za kierownicą to za mało, by znaleźć jej słabe strony.

Nowa ibiza: większa, bardziej wyrazista. Tydzień za kierownicą to za mało, by znaleźć jej słabe strony.

Poprzednie wcielenie ibizy było chętnie wybierane jako samochód flotowy. Konkurowało ze skodą fabią, podkopując jej pozycję jednego z najpopularniejszych aut firmowych. Czy nowy ibiza pójdzie tą samą drogą?

Wzdłuż i wzwyż

Pierwszeseryjne auto zaprojektowane pod kierunkiem Luka Donckerwolka, autora m.in. lamborghini murcielago i gallardo. Jako pierwsza w rodzinie Volkswagena otrzymała całkiem nową platformę podłogową i być moźe testuje ją dla audi A2.

Ibiza przeszła gruntowne zmiany. Ostre rysy, wyraziste reflektory mogą się podobać. Taki jest przód. Z boku auto wygląda jak leon w wersji mini.

Samochód urósł. Mierzy teraz 4052 mm. Wysokość to 1445 mm, a szerokość — 1693 mm. Bagażnik zyskał 25 litrów, jego pojemność wynosi 292 l. W wyposażeniu seryjnym znajdują się m.in. cztery poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy oraz elektrycznie sterowane szyby (z przodu). Można też zamówić m.in. lampy biksenonowe z AFS, asystenta ruszania na wzniesieniu i tylne czujniki parkowania. Można, bo testowany przez nas egzemplarz był kompletnie goły, czy — jak kto woli — reprezentował wersję "podstawową".

Do flot

Co w dzisiejszych czasach oznacza "goły" samochód? Testowaliśmy najtańszą nową ibizę. Jak znalazł — dla wielkich flot i małych firm, pragnących zaoszczędzić na zakupie. Za 36 990 zł da się kupić najnowszą ibizę w wersji reference. Cóż to oznacza? Brak radia i klimatyzacji. Za napęd odpowiada najmniejsza jednostka benzynowa o pojemności 1,2 l. i mocy 70 KM. Narzędzie pracy, nic więcej.

Mimo skromnego wyposażenia wnętrze auta zachowuje cechy modelu sportowego. Deski rozdzielczej nie przejęto z wyższych modeli seata, lecz zaprojektowano od nowa. Cechy charakterystyczne to: minimalistyczne wzornictwo, konsola centralna zwrócona w stronę kierowcy i stylizowana na sportowo kierownica, która doskonale leży w dłoniach.

Podczas jazdy kierowca ma poczucie, że panuje nad autem w każdej sytuacji. Wspomaganie jest bardzo dobrze zestrojone, zapewnia precyzyjną kontrolę na zakrętach i doskonałe manewrowanie w ruchu miejskim. Pod względem właściwości jezdnych ibiza w zasadzie nie ma słabych stron. Zaletą jest też umiarkowany apetyt na paliwo. Na 100 km w mieście ibiza zadowoli się 6 litrami benzyny.

Dla Kowalskiego

Ibiza to świetny, duży samochód miejski. Atrakcyjność oferty Seata podnosi szeroki wachlarz silników, w jakie można wyposażyć nowy model. Poza prezentowanym 1,2 są też jednostki o pojemności 1,4 litra (85 KM) i 1,6 litra (102 KM). W ofercie znajdą się również trzy diesle. Pierwszy ma pojemność 1,4 litra i moc 80 KM. Dwa pozostałe to 1,9-litrowe silniki o mocach 90 KM lub 105 KM.

Silnik: benzynowy, trzycylindrowy

Pojemność: 1582 ccm

Moc: 70 KM

Maks. moment obrotowy: 112 Nm

Pojemność bagażnika (minimalna): 292 l

Średnie spalanie: 5,2 l na 100 km

Przyspieszenie: 15 s. od 0 do 100 km/h

Prędkość maksymalna: 163 km/h

Cena: 37 tys. zł

Gwarancja: 2 lata

Przeglądy: co 15 tys. km

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane