Nowa koncepcja budowy lotniska w Świdniku sprzyja ochronie susła

20-06-2007, 16:31

Nowa koncepcja budowy portu lotniczego w Świdniku (Lubelskie) zakłada odsunięcie pasa startowego od siedlisk chronionego susła perełkowanego. Daje to szanse ochrony zagrożonego gatunku susła, a tym samym pozwoli na uniknięcie konfliktów z ekologami przy realizacji inwestycji - uważają władze województwa.

O nowej koncepcji budowy portu lotniczego w Świdniku dyskutowali w Lublinie w środę na specjalnej konferencji przedstawiciele władz województwa, ekolodzy i naukowcy.

W Świdniku jest obecnie trawiaste lotnisko, na którym żyje największa w Europie, szacowana obecnie na około 9 tys. sztuk, populacja susła perełkowanego. Obszar ten jest włączony do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Z tego względu przeciwko planowanej tam budowie portu lotniczego protestowali ekolodzy. Władze wojewódzkie rozumieją te protesty.

"Chcemy zrealizować tak inwestycję, żeby ustrzec susły przez zniszczeniem" ľ powiedział w środę na konferencji prasowej wicemarszałek województwa lubelskiego Jacek Sobczak.

Nowa koncepcja budowy, zaprezentowana przez władze województwa, zakłada wybudowanie pasa startowego poza obszarem, gdzie znajdują się siedliska susła. Realizacja tego pomysłu pociąga za sobą konieczność wycięcia ok. 150 ha lasów, stanowiących część tzw. zielonego pierścienia Lublina. Strata ta ma być zrekompensowana zalesieniem innych terenów o podobnej powierzchni.

Obszar, na którym żyją susły, zostanie ogrodzony, ma być integralną częścią lotniska. Jak podkreśla Sobczak, podstawowymi warunkami dla istnienia populacji susła w Świdniku jest koszenie trawy i ochrona przed naturalnymi drapieżnikami ľ lisem i jastrzębiem. Jastrzębie odstraszone zostałyby przez startujące i lądujące samoloty, przed lisami susły chroniłoby ogrodzenie.

Z przedstawionego rozwiązania zadowoleni są ekolodzy. "Trudno ukrywać satysfakcję po kilku latach konfliktu. Deklarujemy dalszą pracę na rzecz ochrony tego gatunku" - powiedział prezes Towarzystwa dla Natury i Człowieka, Krzysztof Gorczyca.

Prezes spółki Port Lotniczy Lublin Grzegorz Muszyński zaznaczył, że koncepcja budowy pasa startowego w innym miejscu daje również inne korzyści. "Pas startowy będzie miał 2,2 tys. metrów długości i będzie dłuższy niż w pierwszej propozycji; lepiej usytuowany, jeśli chodzi o różę wiatrów. Na lotnisko będziemy mogli w zasadzie przyjąć wszystkie samoloty, które latają po Europie. Lotnisko będzie mogło pracować całą dobę, a nie tylko w dzień" - wyjaśnił Muszyński.

Budowa lotniska w Świdniku ma kosztować około 200 mln zł. Połowa tej kwoty będzie pochodziła z funduszy europejskich. Płyta istniejącego lotniska została już kupiona. Port lotniczy ma być wybudowany do 2011 r. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nowa koncepcja budowy lotniska w Świdniku sprzyja ochronie susła