Nowa linia kolejowa łączy Pomorzan

Joanna DobosiewiczJoanna Dobosiewicz
opublikowano: 2015-11-29 22:00

Od końca sierpnia 2015 r. działa pierwsza część Pomorskiej Kolei Metropolitalnej — największego i najważniejszego przedsięwzięcia komunikacyjnego w województwie

Tworzenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) to przedsięwzięcie zaplanowane na wiele lat. Samorząd województwa przypisuje mu fundamentalne znaczenie dla rozwoju regionu — wdrożenie zintegrowanego układu komunikacji publicznej ma zwiększyć spójność społeczną i gospodarczą. Dzięki PKM przejazdy na terenie aglomeracji trójmiejskiej i przyległych powiatów mają się stać sprawniejsze, szybsze i wygodniejsze.

NIEOGRANICZONY ZASIĘG:
NIEOGRANICZONY ZASIĘG:
Linia PKM wyznaczyła w Gdańsku i na Pomorzu nowy korytarz transportowy, wokół którego powstaje nowoczesna infrastruktura. Wraz z budową kolei metropolitalnej buduje się całe miasto — mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
ARC

— Projekt znakomicie wpisuje się w cały plan infrastrukturalny realizowany w województwie wraz z założeniami polityki gospodarczej, transportowej i środowiskowej wdrażanej na wszystkich szczeblach: od miast i regionu aż po zapisy dokumentów UE — mówi Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora Invest in Pomerania.

Od projektu do realizacji

Firmę Pomorska Kolej Metropolitalna powołano jako jednoosobową spółkę samorządu województwa. Jej głównym celem jest wybudowanie tzw. Kolei Kokoszkowskiej długości 18 km, a następnie zarządzanie przewozami regionalnymi na niej. Projekt zakładał, że sieć połączy stację kolejową Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy, Gdynią i południowymi oraz zachodnimi terenami województwa pomorskiego. Włączono do niego m.in. tereny byłej linii kolejowej i odcinki słabo wykorzystywanych regionalnych linii kolejowych.

— PKM to epokowa inwestycja województwa pomorskiego — 18 km zupełnie nowej linii kolejowej z ośmioma przystankami i najnowocześniejszymi w Polsce systemami sterowania ruchem i bezpieczeństwem. To pierwsza od prawie 40 lat wybudowana od podstaw linia kolejowa w Polsce i pierwsza w naszym kraju wybudowana nie przez PKP, lecz przez samorząd wojewódzki — podkreśla PKM w liczbach 10 składów 18 km linii 11 nowych przystanków 6,5 mln liczba pasażerów rocznie 15 min częstotliwość kursowania pociągów w godzinach szczytu

Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Budowa pierwszego odcinka trwała dwa lata. Poprzedzało ją jednak pięć lat przygotowań. To największa dotychczas inwestycja województwa pomorskiego. Koszt przedsięwzięcia przekroczył 1 mld zł. Od początku PKM była traktowana nie tyle jako linia łącząca centrum Gdańska z lotniskiem, ile jako projekt usprawniający komunikację w całym regionie.

— Uruchomienie szybkiego połączenia kolejowego PKM zwiększa liczbę pracowników w Trójmieście, skracając czas ich dojazdu z Kaszub. Cała sieć komunikacyjna w Trójmieście dzięki PKM zyskuje nowy wymiar i nową jakość przez zaktywizowanie niektórych typowo mieszkaniowych dzielnic — komentuje Magdalena Reńska,

dyrektor trójmiejskiego oddziału firmy doradczej JLL. We wrześniu 2015 r. otwarto pierwszy etap inwestycji, na który złożyła się rewitalizacja nieczynnej od 1945 r. Kolei Kokoszkowskiej i budowa odcinka łączącego południowe dzielnice Gdańska z lotniskiem w Rębiechowie oraz linią kolejową Gdynia — Kościerzyna.

Korzyści dla regionu

Według firmy JLL, która na początku tego roku przedstawiła raport „Pomorska Kolej Metropolitalna — nowe perspektywy rozwoju trójmiejskiego rynku nieruchomości”, przedsięwzięcie to daje regionowi dużą szansę rozwoju rynku pracy, pozyskania inwestorów z sektora usług dla biznesu, a także rozwoju budownictwa mieszkaniowego i komercyjnego. PKM pozwoli na otwarcie nowych rejonów miasta dla inwestorów, będzie także integrowała różne środki transportu i pełniła funkcję aglomeracyjnej kolei dojazdowej. Dzięki zwiększeniu dostępności okolice nowych stacji zyskają potencjał potrzebny do rozwoju rynku nieruchomości.

— W sąsiedztwie nowej linii kolejowej powstaje coraz więcejinwestycji m.in. mieszkaniowych, w których przypadku ta bliskość ma zasadnicze znaczenie — komentuje Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego. Nowe przystanki wzmocnią siłę oddziaływania skupisk nieruchomości komercyjnych (Wrzeszcz, Strzyża, Kiełpinek, Port Lotniczy, Rębiechowo, Gdynia Stadion) i wymuszą nowe inwestycje mieszkaniowe i komercyjne (przystanki Matarnia, Kiełpinek, Jasień, Brętowo).

Pomorska Kolej Metropolitalna wzmocni też rynek biurowy, napędzany w tym regionie przez sektor BPO/SSC, a wśród zatrudnionych w tej branży przeważają ludzie młodzi, którzy należą do najczęściej korzystających z komunikacji publicznej. Przyspieszy także realizację planów zabudowy terenów przy lotnisku w Gdańsku, gdzie w przyszłości mogą powstać nowoczesne parki biznesu. W rejonie Wrzeszcza znajdują się popularne galerie handlowe (m.in. Galeria Bałtycka, CH Manhattan, powstająca Galeria Metropolia), a PKM dzięki stacji Gdańsk Wrzeszcz ma szansę zapewnić im dodatkowy dopływ klientów.

Wzdłuż obwodnicy Trójmiasta jest także znaczący potencjał dla inwestycji magazynowo-przemysłowych. Wprawdzie największe skupiska takich obiektów znajdują się znacznie dalej na południe od powstającej linii PKM, ale także w okolicach lotniska są rozległe grunty inwestycyjne odpowiednie dla tego typu przedsięwzięć.

Dostęp do przystanków PKM w okolicy może być argumentem dla firm logistycznych lub produkcyjnych, które poszukują pracowników. Z raportu JLL wynika ponadto, że Pomorska Kolej Metropolitalna będzie integrowała pozostałe środki transportu w Trójmieście, szczególnie transport szynowy. Przyczyni się także do zmniejszenia obciążenia Trójmiasta ruchem kołowym. Szybkość i wygoda przejazdów kolejowych mogą zachęcić więcej osób do korzystania z komunikacji publicznej.

— PKM będzie miała także istotne znaczenie w redukcji emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych. Wpływ PKM na Trójmiasto będzie znaczący pod wieloma względami — podsumowuje Marcin Faleńczyk. © Ⓟ