Nowa MOC dla polskich start-upów

Przeszli drogę od start-upu do dojrzałego e-biznesu. Razem powołali Market One Capital. Zebrali 150 mln zł, z czego połowę od Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego

Lista nazwisk brzmi jak dream team krajowej sceny internetowej i startupowej: Przemysław Gacek, Maciej Noga, Paweł Leks, założyciele Grupy Pracuj, Mariusz Gralewski, twórca Goldenline.pl oraz DocPlannera, w Polsce funkcjonującego pod nazwą ZnanyLekarz, Marcin Grzymkowski z Eobuwie.pl, Tomasz Kraus i Łukasz Haluch, pomysłodawcy Brainly.com (Zadane.pl), Łukasz Olek, założyciel pierwszego w Polsce e-kantoru — Internetowykantor.pl, a do tego Paweł Chudziński, partner w niemieckim Point Nine Capital. W sumie ok. 30 osób związanych z krajowym e-biznesem i środowiskiem venture capital przyłączyło się do nowego funduszu — Market One Capital (MOC).

W STRONĘ EUROPY:
Wyświetl galerię [1/2]

W STRONĘ EUROPY:

Mają doświadczenie rynkowe i siłę przebicia. Teraz chcą udowodnić, że ich MOC, czyli nowy fundusz venture capital, jest w stanie z sukcesem zaistnieć w kraju i za granicą. Tworzy go grupa przedsiębiorców internetowych i inwestorów, m.in. Marcin Zabielski, Jakub Ślusarczyk, Marcin Kurek (partnerzy zarządzający nowego funduszu; na zdjęciu od lewej), Łukasz Olek (Internetowykantor), Mariusz Gralewski (DocPlanner), Tomasz Kraus (Brainly). Marek Wiśniewski

Zapoczątkowały go i będą nim zarządzać osoby związane z funduszem Protos VC — Marcin Kurek, Michał Skrzyński (także twórcy sprzedanego wydawnictwu Edipresse Polska serwisu Niania.pl), Jakub Ślusarczyk oraz Marcin Zabielski z Hedgehog Fund. MOC będzie działać międzynarodowo i inwestować w start-upy technologiczne, głównie z obszarów market place (platformy łączące sprzedawców/usługodawców z odbiorcami) i SaaS (software as a service, oprogramowanie jako usługa). Pełna pula do wydania to 150 mln zł, z czego połowa pochodzi z Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego.

Inteligentny pieniądz

Siłą nowego funduszu mają być umiejętności biznesowe i doświadczenie skupionychwokół niego przedsiębiorców i inwestorów. Dla przypomnienia: w tym roku Pracuj pozyskało inwestora z Doliny Krzemowej — część udziałów kupił fundusz venture capital TCV, który wspomógł rozwój Facebooka, LinkedIna czy Spotify; DocPlanner od pewnego czasu typowany jest na pierwszego polskiego jednorożca, czyli spółkę, której wycena sięga 1 mld USD; Brainly.com niedawno w ramach kolejnej rundy inwestycyjnej otrzymał 14 mln USD finansowania m.in. od Kulczyk Investments.

— Na polskim rynku jest niewiele funduszy, które rozumieją, z czym wiąże się prowadzenie biznesu w internecie. Jako przedsiębiorcy sami przechodziliśmy drogę od start-upu do dużej firmy internetowej. W DocPlannerze obecnie zatrudniamy blisko 420 osób, działamy na ponad 20 rynkach zagranicznych, w tym na ośmiu intensywnie. Od inwestorów pozyskaliśmy łącznie ok. 50 mln USD. Nauczyliśmy się, jak działać w sieci, wiemy też, jakiego wsparcia potrzebują start-upy, a same pieniądze to nie wszystko, często dużo ważniejsza jest wiedza, doświadczenie i kontakty inwestorów — zaznacza Mariusz Gralewski.

— W Polsce wciąż mamy mało przykładów firm internetowych, którym udało się z sukcesem zadomowić również za granicą. Brakuje osób posiadających kompetencje, które pozwoliłyby start-upom skalować swoje biznesy globalnie. Powoli będzie się to zmieniać m.in. za sprawą inicjatyw takich jak MOC — dodaje Przemysław Gacek.

Nie jest tajemnicą, że zebrany wokół nowego funduszu zespół od lat ze sobą współpracuje. Przedsiębiorcy nawzajem wspierali inwestorsko swoje projekty. Przemysław Gacek posiada udziały m.in. w DocPlannerze i start-upach ze stajni Hedgehog Fund, Marcin Kurek, Michał Skrzyński również zainwestowali w DocPlannera, a Mariusz Gralewski w serwis Niania.pl czy spółki z Protos VC itd. Koinwestycje realizowane były również na poziomie samych funduszy.

Biznesy na celowniku

Protos VC, który kapitałowo wspierał również piłkarz Robert Lewandowski, oraz Hedgehog Fund zakończyły już swój okres inwestycyjny (będą nadal działać, ale skoncentrują się wyłącznie na zarządzaniu obecnym portfolio). Z tego powodu zapadła decyzja o połączeniu sił i powołaniu MOC. Do projektu przyłączyły się również trzy inne fundusze — Enern Investments i RTAventures, też posiadające doświadczenie w marketplace i SaaS, oraz Xevin Investments.

— Marketplace stanowi jeden z głównych filarów e-biznesu. Naszym zdaniem, to przyszłościowy segment, który zaczyna się rozwijać w coraz to nowych niszach. Wszyscy mamy doświadczenie w budowaniu i rozwijaniu platform internetowych i zdajemy sobie sprawę z tego, że sukces odnoszą tylko ci, którym uda się rozszerzyć biznes na bardzo dużą skalę. Jednak w przeciwieństwie do produktów software’owych, od razu wypuszczanych zazwyczaj na rynek globalnie, marketplace rozbudowuje się systematycznie, zdobywając rynek po rynku. Z tego powodu fundusz będzie działać w dziesięcioletniej perspektywie, z możliwością przedłużenia jej o dodatkowe dwa lata — wyjaśnia Marcin Kurek, jeden z partnerów zarządzających MOC.

Na inwestycję ma szansę ok. 30 spółek — w grę wchodzą zarówno projekty w tzw. fazie seed, jak i bardziej rozwinięte (finansowanie serii A). Inwestorzy szukać będą spółek w Polsce, w Hiszpanii, we Włoszech, Rumunii i na Ukrainie. Biura MOC już uruchomili w Warszawie i w Barcelonie.

— Koncentrujemy się na dużych rynkach, które mogą stanowić idealne środowisko dla rozwoju marketplace’ów. Europejskimi liderami w tym zakresie są Niemcy, Francja i Wielka Brytania, są to jednak już mocno nasycone rynki z olbrzymią konkurencją pod względem aktywności start-upów i funduszy vc — wyjaśnia Marcin Kurek.

Z rekomendacją EFI

Market One Capital jest drugim polskim funduszem, który podpisał umowę na finansowanie z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym. W maju 2017 r. 15 mln EUR tą drogą pozyskał krakowski fundusz Innovation Nest. — EFI zapewnia sporą część finansowania, ale — co równie istotne — stanowi niejako certyfikat jakości dla funduszu — mówi Przemysław Gacek.

Jak się dowiadujemy, EFI będzie zwiększać aktywność na naszym rynku.

— Na polskim rynku pojawili się menedżerowie funduszy vc ze znaczącym doświadczeniem inwestycyjnym. Fundusze takie jak MOC czy Innovation Nest mają wszelkie atuty, aby zaistnieć nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej i Europie Zachodniej. Nie widzę powodu, dla którego polski rynek vc nie byłby w stanie dogonić innych, bardziej rozwiniętych rynków. Spodziewamy się, że w nadchodzących miesiącach pojawią się kolejne inwestycje EFI w polskie fundusze vc — zapowiada Patric Gresko, dyrektor ds. vc w EFI.

 

Internetowi pionierzy, weterani, inwestorzy

Grupa Pracuj

Grupa Pracuj rozwijana jest przez Przemysława Gacka, Macieja Nogę, Pawła Leksa. W strukturach posiada kilka firm, w tym dwa serwisy pracy — działający w kraju Pracuj.pl i ukraiński rabota.ua. Pierwszy — według badania Megapanel — miesięcznie przyciąga blisko 2,8 mln tzw. realnych użytkowników, drugi — ok. 3,7 mln. Łącznie publikują blisko 130 tys. ofert pracy. W 2017 r. spółka poinformowała o wprowadzeniu w jej struktury inwestora — mniejszościowy pakiet udziałów zakupił amerykański fundusz venture capital TCV. Inwestycja sięgnęła poziomu 95 mln USD (346 mln zł). Jak zaznacza Przemysław Gacek, dla grupy poszukiwano inwestora, który poza kapitałem wniesie również know-how i doświadczenia w rozwijaniu internetowego biznesu.

Hedgehog Fund

Marcin Zabielski z funduszu Hedgehog Fund twierdzi, że rynek vc w Polsce wciąż się rozwija i profesjonalizuje. — Na przestrzeni ostatnich 10 lat obserwuję duży skok jakościowy zarówno po stronie merytorycznego przygotowania do inwestycji w start-upy osób zarządzających funduszami, jak i samych przedsiębiorców — dodaje Marcin Zabielski. A w ramach prowadzonego przez niego funduszu inwestycję otrzymał m.in. Lokalny Rolnik (koinwestycja z Protos VC). Platforma e-commerce umożliwiająca zakup ekologicznych produktów prosto od rolników posiada blisko 150 tys. zarejestrowanych kupujących i realizuje 10 tys. transakcji zakupowych miesięcznie. W ramach Hedgehog Fund finansowanie otrzymał również Versum, czyli system do zarządzania salonami fryzjerskimi i kosmetycznymi. Korzysta z niego 5 mln Polaków, a za jego pośrednictwem umawianych jest 1,5 mln wizyt w salonach miesięcznie.

Protos VC

Fundusz tworzą przedsiębiorcy, którzy sami zdobyli doświadczenie w zarządzaniu własnymi biznesami i funduszami vc czy pe. W zespole inwestorskim znaleźli się m.in. Mariusz Gralewski, który założył GoldenLine.pl i serwis medyczny w Polsce funkcjonujący pod nazwą ZnanyLekarz, a także Marcin Kurek i Michał Skrzyński, współzałożyciele Grupy Pomocni z serwisami niania.pl, remontuj. pl, pomocedomowe.pl, która w 2011 r. została sprzedana spółce Edipresse Polska.

Natomiast na liście inwestycji Protos VC jest m.in. Wedding, łączący przyszłe panny młode z profesjonalistami z sektora ślubnego. Spółka od inwestorów pozyskała łącznie ponad 7 mln zł. Inne inwestycje: Allani.pl, Gamekit, Starofservice.com.

Brainly

Brainly to społeczność dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Pomysł powstał w 2009 r. w Krakowie, ale obecnie z rozwiązania korzysta już ponad 100 mln osób miesięcznie z ponad 35 krajów. Projekt opiera się na wzajemnej pomocy w nauce. Założycielami Brainly są Łukasz Haluch, Tomasz Kraus i Michał Borkowski, który pełni obecnie funkcję prezesa spółki. Start-up zgromadził dotychczas finansowanie w wysokości 38,5 mln USD. W październiku tego roku do grona inwestorów dołączył Sebastian Kulczyk z funduszem Kulczyk Investments do rundy B finansowania.

DocPlanner

Częścią grupy DocPlanner założonej przez Mariusza Gralewskiego jest platforma ZnanyLekarz.pl, łącząca pacjentów i lekarzy. Pierwszym umożliwia znalezienie i sprawdzenie specjalisty, drugim oddaje pole do promocji własnej działalności. Serwisy grupy DocPlanner odwiedza 20 mln pacjentów, a miesięcznie umawianych jest 500 tys. wizyt. W bazie danych znajduje się ponad 6 mln lekarzy i pracowników służby zdrowia z 24 krajów z łączną liczbą 2 mln opinii. DocPlanner powstał w 2012 r. w Polsce. Zatrudnia dokładnie 420 osób i posiada biura w Warszawie, Barcelonie, Stambule, Rzymie, Kurytybie i w Meksyku.

Internetowykantor.pl

Łukasz Olek jest współtwórcą pierwszego w Polsce e-kantoru wymiany walut — Internetowykantor.pl. Platforma powstała w 2010 r. Równolegle na rynku rozwijany był podobny projekt — internetowa giełda wymiany walut — Walutomat.pl. Po trzech latach spółki połączyły się, tworząc spółkę Currency One. Została sprzedana w czerwcu 2017 r. W listopadzie tego roku — jak czytamy na stronie internetowej spółki, w obydwu serwisach zarejestrowanych było pół miliona klientów. Obecnie Łukasz Olek zaangażowany jest w rozwój Miracolo Clinic, czyli kliniki leczenia endometriozy, na którą tylko w Polsce cierpi około miliona kobiet.

 

OKIEM INWESTORA

Wyjdźmy poza granice polskości

PAWEŁ CHUDZIŃSKI

partner Point Nine Capital (w MOC zaangażowany jako prywatny inwestor)

Polski sektor venture capital nie jest jeszcze zintegrowany z europejskim czy światowym środowiskiem, wciąż działa obok głównego nurtu międzynarodowych technologii. I paradoksalnie w krajowych ramach mocno utrzymuje go dopływ do finansowania z programów publicznych, które narzucają np. konieczność tworzenia funduszy i zakładania nowych firm w kraju, zachęcają start-upy do zacieśniania współpracy z krajowymi przedsiębiorstwami, w tym ze spółkami skarbu państwa, zamiast otwierać przed nimi drogę do zagranicznych partnerów i rynków. MOC dzięki międzynarodowym kontaktom inwestorów i ich obecnej aktywności za granicą ma szansę zostać europejskim funduszem działającym z Polski.

 

W dobrej komitywie z e-klientem

Marketplace staje się coraz popularniejszą kategorią e-biznesu. Są to internetowe platformy łączące zwykle dwie strony rynku — oferujących produkty lub usługi z klientami. Co istotne, w przeciwieństwie do innych firm, działających w branży e-commerce, projekty typu marketplace zazwyczaj nie posiadają własnych produktów, magazynów ani działów logistyki — te elementy leżą po stronie samych oferentów. Przykłady: Allegro.pl, Booking. com, Znanylekarz.pl czy Travelplanet.pl.

Biznes w modelu Software as a Service (SaaS) klientom oferuje natomiast oprogramowanie w chmurze, jak w przypadku Brand24, Unamo.com, Uxpin.com czy Shoplo.com.

 

TRZY PYTANIA DO ARKADIUSZA LEWICKIEGO, DYREKTORA KRAJOWEGO PUNKTU KONTAKTOWEGO DS. INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH PROGRAMÓW UE

Finansowanie dla młodej innowacji

1. Czy polski sektor venture capital jest zdolny do funkcjonowania bez angażowania pieniędzy publicznych?

Skłonność kapitału prywatnego w Polsce do samodzielnych inwestycji na wczesnych etapach jest stosunkowo nieduża na tle aktywności całego polskiego rynku vc/pe. Nadal potrzeba więc silnych impulsów, aby pobudzić kapitał prywatny. Jednym ze stosowanych narzędzi jest ograniczenie skali ryzyka inwestorów prywatnych przez współfinansowanie inwestycji z publicznych pieniędzy.

2. Ile już zaangażowaliśmy kapitału vc na wsparcie innowacyjnych start-upów?

W celu niwelowania zidentyfikowanej luki kapitałowej nastąpiła duża interwencja publicznych pieniędzy ukierunkowanych na wsparcie rynku venture capital, która zmobilizowała prywatny kapitał do inwestycji na wczesnych etapach. Począwszy od 2007 r., na tym rynku zmobilizowano prawie ćwierć miliarda EUR funduszy publicznych i ponad 100 mln EUR uzupełniającego je wkładu prywatnego.

3. Czy to pierwsza umowa Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego podpisana wcześniej z funduszem Innovation Nest otworzyła drogę do finansowania kolejnym podmiotom vc w Polsce?

KPK doprowadził przede wszystkim do pierwszego spotkania obu partnerów ponad rok temu i do rozpoczęcia rozmów. To jeden z elementów naszej misji w Polsce. Obecnie wspieramy również MOC, nowego polskiego pośrednika finansowego Programu Horyzont 2020 we wdrożeniu. Dla nas istotne jest, aby pieniądze zaangażowane w unijne programy ramowe przez polskiego podatnika wróciły do kraju zarówno w formie preferencyjnego finansowania dla rodzimych innowacyjnych firm, jak i wzrostu zatrudnienia.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Nowa MOC dla polskich start-upów