Nowatorskie zmiany natrafiają na opór

16-02-2017, 22:00

Przedsiębiorcy coraz częściej modyfikują model biznesowy, ale w 75 proc. — z marnym skutkiem.

Zmiany w polskich przedsiębiorstwach rzadko sprzyjają realizacji zakładanych celów. Ten niepokojący wniosek przynosi raport z Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą, przeprowadzonego pod koniec ubiegłego roku. Szkoła Zarządzania Zmianą zorganizowała je po raz drugi. Z badania wynika, że w ubiegłym roku w trzech przedsiębiorstwach na cztery zmiana modelu biznesowego zakończyła się niepowodzeniem.

Zobacz więcej

Pexels, CC0 License

Oczekiwania spełniło mniej niż 30 proc. wdrażanych pomysłów. Przeszkodą jest np. forma pracy zespołowej. Grupy złożone z menedżerów i pracowników były o ponad 50 proc. skuteczniejsze od wyłącznie menedżerskich. Według autorów badania przyczyna leży m.in. w hierarchicznych strukturach i braku zaufania między osobami z różnych szczebli. Niekorzystne bywa też unikanie błędów na siłę. Zdaniem dr. Jarosława Rubina, założyciela szkoły, nieudany eksperyment też ma swoje plusy. Poza tym modelu biznesowego nie da się przebudować według gotowego wzorca.

— Przyjęty przez pioniera może się nie sprawdzić u naśladowców, a model start-upu nie pasować do dojrzałego przedsiębiorstwa — podkreśla prof. Krzysztof Safin, kierownik Zespołu Badawczego Przedsiębiorczości i Zarządzania WSB we Wrocławiu. Zmiany są postrzegane przez pracowników jako zagrożenie. Obawiają się zwolnień, zwiększania wydajności i gorszej atmosfery. Najtrudniejsze wyzwanie to odejście od schematów działających od 20 i więcej lat. Szybka zmiana przyzwyczajeń może wywołać opór załogi. Wreszcie problemy biorą się z braku precyzyjnego wskazania celu zmian i ze starych metod projektowych.

— Główną wadą jest plan rozpisany na lata, bo szybko przestaje być aktualny. Efekty przynoszą krótkie procesy, z realnym terminem zakończenia i określonym budżetem — komentuje dr Jarosław Rubin.

41 proc. Tylu respondentów za cel zmian w firmie wskazuje rozwój kultury organizacyjnej. W dalszej kolejności wymieniają restrukturyzację (25 proc.) oraz redukcję kosztów i projektowanie procesowe (po 24 proc.).

37 proc. Tylu respondentom udało się wdrożyć w firmie politykę jakości. Zmiana oprogramowania lub systemu IT powiodła się w 35 proc., przedsiębiorstw, strategii — w 27 proc., technologii — w 25 proc., natomiast kultury organizacyjnej — w 24 proc. Restrukturyzacja udała się w 22 proc. przedsiębiorstw, natomiast redukcja kosztów przyniosła efekt w 18 proc. firm.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Nowatorskie zmiany natrafiają na opór