Nowe drogi na razie będą darmowe

opublikowano: 28-03-2019, 22:00

W tym roku GDDKiA odda do ruchu prawie 500 km szybkich tras. Do czasu zbudowania nowego systemu opłat będą bezpłatne

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nadzoruje budowę 1,6 tys. km szybkich tras, o wartości 48 mld zł. Prawie 500 km dróg z tej puli zostanie w tym roku oddanych do ruchu. Będą to m.in. odcinki autostrady A1, która pozwoli odciążyć „gierkówkę”, czy drogi S6 od Szczecina w kierunku Kołobrzegu. Dotychczas zazwyczaj po oddawaniu do ruchu nowych odcinków dróg GDDKiA wprowadzała na nich opłaty elektroniczne viaToll, ponoszone przez kierowców aut ciężarowych.

Nowy system e-myta ma powstać w 2021 r., ale specjaliści obawiają się, że to zbyt optymistyczny termin. Kierowcy długo mogą cieszyć się bezpłatnymi drogami
Zobacz więcej

BEZPŁATNY TRANSPORT:

Nowy system e-myta ma powstać w 2021 r., ale specjaliści obawiają się, że to zbyt optymistyczny termin. Kierowcy długo mogą cieszyć się bezpłatnymi drogami Fot. WM

E-myto za kilka lat

Jednak w ubiegłym roku rząd zdecydował przenieść zarządzanieKrajowym Systemem Poboru Opłat (KSPO) do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), który zapowiedział wprowadzenie nowego modelu opłat. Obecny działa w technologii radiowej, nowy może być satelitarny. Okazuje się, że z powodu planowanej budowy nowego modelu opłat trasy obecnie budowane i oddawane do ruchu będą bezpłatne do czasu jego wdrożenia. Resort infrastruktury zakłada, że nowy system powstanie w 2021 r.

— Do czasu jego uruchomienia nie są planowane istotne zmiany w funkcjonowaniu obecnego systemu, w tym dotyczące sieci dróg objętej obowiązkiem uiszczenia opłaty za przejazd — informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

To spore zaskoczenie. W ocenie skutków regulacji (osr) projektu ustawy dotyczącej przeniesienia KSPO z drogowej dyrekcji do GITD napisano, że w latach 2018-27 zostanie nim objętych „dalszych co najmniej 3600 km dróg krajowych, w tym nowo budowanych autostrad i dróg ekspresowych”.

Długość dróg objętych systemem zostałaby więc podwojona. Obecnie jest w nim 3,6 tys. km szybkich tras, generujących około 5 mln zł wpływów z opłat dziennie. W osr do projektu ustawy założono również, że w 2019 r. odtworzenie majątku i rozwój KSPO pochłonie 97 mln zł, a w przyszłym 189 mln zł. Natomiast do 2027 r. wydatki planowane na ten cel oszacowano na 2 mld zł.

Ceny i konkurencja

Bezpłatna eksploatacja nowych odcinków dróg przez kilka lat jest korzystna dla przewoźników samochodowych. Andrzej Szymański, dyrektor zarządzający firmy transportowej Dartom zapewnia, że uchroni ich przed podwyżką kosztów, ale nie wpłynie na rynkową konkurencyjność, bo z opłat na nowych trasach zwolnieni będą wszyscy przewoźnicy. Inaczej widzą to eksperci rynku kolejowego, obawiający się, że bezpłatne drogi utrudnią przewoźnikom szynowym pozyskiwanie nowych klientów i przenoszenie ładunków z dróg na tory.

— Opłatami za dostęp do infrastruktury objęta jest cała sieć kolejowa, bez wyjątków. Roczne wpływy z jej udostępniania sięgają 2,1 mld zł. Tymczasem opłaty drogowe obejmują jedynie 20 proc. dróg krajowych, generując 1,8 mld zł przychodów, mimo że przewozi się nimi sześć razy więcej towarów niż koleją. Zaniechanie wprowadzenia opłat na odcinkach nowych dróg jest rozdawnictwem gorszym niż 500 + — twierdzi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Jego zdaniem takie działania rządu wprowadzają nieuczciwą konkurencję na rynku transportowym. Podkreśla też, że z darmowych dróg będą korzystać zarówno przewoźnicy samochodowi mający działalność zarejestrowaną w Polsce, jak i podmioty przewożące towary w tranzycie. Będą korzystać z infrastruktury wybudowanej z pieniędzy polskich podatników, nie generując żadnych wpływów do polskiego budżetu czy kasy administracji drogowej.

Andrzej Szymański podkreśla jednak, że kwestia opłat nie jest kluczowym elementem świadczącym o konkurencyjności przewozów drogowych w stosunku do kolejowych. Podkreśla, że transport samochodowy jest bardziej mobilny, gwarantuje bezpośredni dostęp do klientów, więc jest przez nich chętnie wybierany.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu