Nowe europejskie prawa jazdy

DI, PAP
opublikowano: 19-01-2013, 09:22

Od soboty w krajach Unii Europejskiej będą wydawane ujednolicone prawa jazdy w formie plastikowych kart. Stopniowo zastąpią one ponad 100 różnych modeli praw jazdy, którymi obecnie posługuje się jeszcze blisko 300 mln kierowców w państwach Unii.

Nie oznacza to jednak, że posiadacze starych, czasem jeszcze papierowych dokumentów muszą je wymieniać. Zachowają one ważność do 2033 r., kiedy to w krajach UE powinny obowiązywać już tylko nowe plastikowe prawa jazdy, zgodne z europejskimi standardami.

Wzrór nowego prawa jazdy, źródło: transport.gov.pl
Wzrór nowego prawa jazdy, źródło: transport.gov.pl
None
None

Nowe prawa jazdy trzeba będzie jednak wymieniać co 10 do 15 lat, a w przypadku praw jazdy na autobusy i ciężarówki - co pięć lat, aby zapewnić, że fotografie oraz zabezpieczenia dokumentów będą aktualne.

Jak przekonuje komisarz UE ds. transportu Siim Kallas, nowe dokumenty będą lepiej zabezpieczone przed fałszerstwami, a przez to przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Jednakowe oznakowanie znacznie ułatwi też pracę policji.

"Obecnie policja drogowa w Europie musi być w stanie rozpoznać ponad 100 różnych modeli papierowych i plastikowych praw jazdy. Czasem fotografie na dokumentach są całkiem przestarzałe, kategorie praw jazdy są niejasne, a same dokumenty - łatwe do podrobienia. Fałszywe prawo jazdy jest zaś +licencją na zabijanie+, dlatego potrzebujemy dokumentów, które będą czytelne, zrozumiałe, ale trudne do podrobienia" - powiedział Kallas.

W części krajów UE już od dawna wydawane są zgodne z nowymi standardami plastikowe prawa jazdy. W określonych rubrykach tych dokumentów zawarte są podstawowe informacje, jak nazwisko i imię posiadacza, kraj wydania dokumentu, czy okres jego ważności. Z kolei na odwrocie widnieją jednolite w całej UE symbole kategorii pojazdów, które może prowadzić posiadacz dokumentu.

Chociaż dyrektywa o europejskich dokumentach prawa jazdy została przyjęta już w 2006 r., to wiadomo, że trzy państwa - Francja, Belgia i Cypr - o kilka miesięcy spóźnią się z jej wdrożeniem.

Poza nowym prawem jazdy dyrektywa wprowadza również inne przepisy, których celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach. Prawo jazdy na motocykle z reguły będzie można uzyskać dopiero po ukończeniu 24 lat, a nie 21, jak było do tej pory. UE zaleca też 16 lat jako minimalny wiek dla posiadaczy uprawnień na jazdę motorowerem. We wszystkich krajach Unii kandydaci do uzyskania prawa jazdy na motorower będą musieli zdawać egzamin teoretyczny - informuje KE.

Nowe regulacje wprowadzają też mechanizm wymiany podstawowych danych o posiadaczach dokumentów prawa jazdy pomiędzy krajami członkowskimi. To pozwoli m.in. ograniczyć nadużycia mające miejsce w sytuacjach, gdy osoba, która straciła prawo jazdy w jednym państwie UE, stara się o wydanie dokumentu w innym.

Urzędnicy KE podkreślają jednak, że kary i punkty za wykroczenia drogowe, zebrane w jednym państwie, nie będą przenoszone w przypadku wydania prawa jazdy w innym państwie.

Unijna dyrektywa wprowadza też minimalne standardy dotyczące kwalifikacji i szkolenia egzaminatorów na prawo jazdy. Jakość ich pracy powinna być systematycznie kontrolowana i powinni oni systematycznie się dokształcać.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane