Nowe obiekty nad morzem i w górach

Przez ostatni rok przybyło w Polsce tylko kilka dużych hoteli sieciowych i aparthoteli

Eksperci rynku hotelowego w Polsce odnotowali niewiele znaczących otwarć obiektów wakacyjnych od ostatniego lata. Pojawiły się zaledwie dwa duże hotele wypoczynkowe — czterogwiazdkowy Aquarion w Zakopanem (luty 2018 r.) i Focus Premium w Sopocie (marzec 2018 r.). Jeśli wśród nowości uwzględnimy otwarty w lipcu 2017 r. pięciogwiazdkowy Radisson Blu Resort w Świnoujściu, to nowa oferta wypoczynkowa obejmie łącznie trzy duże hotele. Pozostałe niedawno oddane do użytku obiekty nie przykuły uwagi obserwatorów tego segmentu rynku. Poszukiwacze nowości niewiele też znajdą obiektów w znaczący sposób zmodernizowanych.

Zobacz więcej

ATRAKCJE: Dzięki takim inwestycjom, jak baseny zewnętrzne na osiedlu Feniks w Kołobrzegu, polskie kurorty zaczynają przypominać te z południa Europy. Fot. ARC

Duży remont przeszedł sopocki hotel Mera Spa, który dołączył do największej sieci hotelarskiej na świecie, Marriott International, i funkcjonuje jako hotel Sopot Marriott Resort & Spa. Zmieniono częściowo aranżację wnętrz i przeprowadzono zmiany adaptacyjne we wszystkich pokojach hotelowych. Pod koniec 2017 r. modernizację przeszedł też działający od 20 lat Hotel SPA Dr Irena Eris w Krynicy-Zdroju. Hotel postawił na nowy design i przebudowę lobby wraz z recepcją oraz restauracji i baru. Z kolei w ostatnich dniach marca 2018 r. zakończył się remont sali jadalnej Wanta w hotelu Best Western Jurata.

— Wygląda na to, że najciekawsze wciąż przed nami. Radisson Blu Świnoujście i konwersja Mery w Marriotta to najważniejszewydarzenia ostatniego roku w segmencie hoteli resortowych— podsumowuje Jacek Tokarski, partner w firmie doradczej Hotel Professionals.

Nowością na pewno jest coraz większa uwaga, jaką zagraniczne sieci hotelowe kierują w stronę kurortów nadmorskich i górskich. Świadczą o niej otwarcia, na które jeszcze musimy poczekać: hotel marki Radisson Blu w Zakopanem, a w planach hotel marki Four Points by Sheraton, należącej do sieci Marriott. W minionym roku ogłoszono plany budowy hotelu marki Hilton Garden Inn w Kołobrzegu (sieci Hilton Worldwide) i MGallery by Sofitel w Juracie na Półwyspie Helskim (marka MGallery by Sofitel należy do grupy AccorHotels). W Sopocie zadebiutować ma natomiast nowa marka sieci InterContinental Hotels Group — Crowne Plaza. Jacek Kozioł, partner Pro Value, firmy doradczej na rynku nieruchomości hotelowych, dodaje do tej grupy planowanych hoteli sieciowych Hilton Garden Inn Wałpusz (Mazury), Radisson Blu Mountain Resort — Szklarska Poręba i — ogłoszony w ubiegłym tygodniu przez sieć Best Western Hotels & Resorts — Best Western Premier Navy w Świnoujściu, którego otwarcie zaplanowane jest na 2021 r. Zaoferuje m.in. 273 pokoje, sale konferencyjne i rozbudowaną strefę SPA&Wellness.

Apartament nad morzem

Również obiekty powstające w systemie aparthotelowym, gdzie poszczególne pokoje lub apartamenty są sprzedawane inwestorom indywidualnym, pojawią się w większej liczbie w kolejnych latach.

— Od ubiegłych wakacji inwestorzy oddali dosłownie kilka obiektów. Powstała Zatoka Komfortu w Jastarni — luksusowe apartamenty w widokiem na Zatokę Pucką, kolejne budynki na osiedlu Feniks w Kołobrzegu, a do wakacji ma być oddany w całości, funkcjonujący już od 2013 r., kompleks Dune Resort w Mielnie — wylicza Marlena Kosiura, właścicielka serwisu Inwestycjewkurortach.pl.

Jak informuje Diana Butowska z Firmus Group, w te wakacje w Mielnie oferta Dune Resort powiększy się o dwa budynki bezpośrednio przy plaży, a liczba apartamentów wzrośnie ze 114 do 330. Oprócz basenów zewnętrznych dostępne będą kompleks basenowy z sauną i salą fitness, oraz restauracja i kawiarnia. Również osiedle Feniks w Kołobrzegu zaoferuje w lecie około 300 apartamentów, w tym 186 w trzech nowych budynkach. Przemysław Aściukiewicz, inwestor Feniksa, twierdzi, że właśnie ukończono ostatni budynek oferujący 68 mieszkań. Atrakcją na osiedlu są baseny zewnętrzne, basen kryty, sauna, rozbudowana bawialnia i siłownia.

— Takich basenów, jakie powstają przed hotelami i apartamentami, nad Bałtykiem dotąd nie było. To pokazuje, jak zmieniają się trendy związane z wypoczynkiem w Polsce. Nowe inwestycje to już raczej styl południa Europy — porównuje Marlena Kosiura.

Także właścicielka portalu Inwestycjewkurortach.pl ocenia, że więcej obiektów w systemie aparthotelowym jest w budowie i planach, aniżeli oddanych od ostatnich wakacji. Szczególnie interesująca, jej zdaniem, jest lokalizacja apartamentów w Juracie — po drugiej stronie molo od mającego tam również powstać hotelu MGallery by Sofitel sieci AccorHotels. W budowie są też hotele w Szczyrku, Czarnej Górze i Szczawnicy w Pieninach.

Co się zmienia

Zdaniem Jacka Tokarskiego, głównym trendem w miejscowościach typowo wypoczynkowych jest odchodzenie od inwestowania w niewielkie (30-60 pokoi) hotele na rzecz średnich i dużych obiektów typu aparthotel lub łączących typowy hotel z częścią aparthotelową (np. Radisson Blu Szklarska Poręba).

— Innym następstwem rezygnacji z budowy małych obiektów jest powstawanie i rozbudowywanie oferty ogromnych hoteli, takich jak np. Gołębiewski w Pobierowie (700 pokoi na 2200 gości) czy też budowa góry i stoku narciarskiego w Mikołajkach w celu rozszerzenia oferty zimowej. Duże obiekty mogą sobie pozwolić na bogatą ofertę rozrywek i usług dodatkowych, która nie byłaby możliwa do zrealizowania w obiektach małych, nie tylko ze względów finansowych, ale często po prostu z powodu braku miejsca — mówi Jacek Tokarski.

W tendencję łączenia inwestycji hotelowych z bogatą ofertą urlopowych atrakcji wpisuje się rozpoczęta rok temu budowa Suntago Wodny Świat we Wręczy pod Mszczonowem. Otwarcie tego największego europejskiego zadaszonego parku wodnego ma nastąpić już w 2019 r. Obiekt przewidziany na 15 tys. gości zaoferuje 3,5 tys. mkw. basenów, 3,2 km zjazdów na 32 zjeżdżalniach wodnych, 10 różnego rodzaju saun, 5 restauracji i 7 barów przy basenach. Integralną częścią parku wodnego będzie czterogwiazdkowy hotel z około 240 pokojami i przestrzenią konferencyjną.

Trochę statystyki

Według GUS-u w 2017 r. obiekty turystyczne udzieliły w Polsce prawie 84 mln noclegów. W porównaniu z 2016 r. na obszarach nadmorskich odnotowano wzrost liczby udzielonych noclegów o 5,6 proc. i stanowiły one 24,2 proc. ogółu dla całej Polski (tak samo jak w 2016 r.). W grupie powiatów (łącznie z miastami na prawach powiatu), w których udzielono najwięcej noclegów, dominują powiaty położone nad morzem, w górach i powiaty z miejscowościami uzdrowiskowymi. Trzecią lokatę (zaraz po Warszawie i Krakowie) zajął powiat kołobrzeski (4,6 mln noclegów), czwartą — tatrzański (2,9 mln), piątą — Gdańsk (2,4 mln), szóstą — nowosądecki (2 mln). W czołówce znalazły się też Świnoujście i powiaty jeleniogórski, kłodzki, cieszyński, pucki i kamieński.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Nowe obiekty nad morzem i w górach