Nowe szlaki słodkiego biznesu

Daj konsumentowi alibi na chwile słabości i przekonaj go, że słodycze są całkiem… zdrowe — taki wniosek płynie z branżowych targów w Kolonii

Co w słodyczach piszczy i będzie piszczeć — zastanawiali się podczas Międzynarodowych Targów Słodyczy w Kolonii (ISM) analitycy agencji badawczej Innova Market Insights (IMI). Wspólnie z producentami, którym doradzają, wytypowali kilka najważniejszych trendów na 2016 r.

SŁODKIE STATYSTYKI:
Zobacz więcej

SŁODKIE STATYSTYKI:

Na ubiegłoroczne Międzynarodowe Targi Słodyczy w Kolonii, uznawane za największą tego typu imprezę na świecie, przyjechało ponad 1,5 tys. wystawców. ARC

Zdrowe łakocie

Największym hitem ostatnich lat są łakocie z plakietką „organiczne”. Rosną w tempie dwucyfrowym, choć pamiętajmy, że baza wciąż jest niska. Według IMI, w zeszłym roku stanowiły 6 proc. wszystkich wprowadzonych na światowy rynek słodyczy (z czego za 80 proc. była odpowiedzialna czekolada). W tym roku ich znaczenie ma nadal rosnąć. Bez glutenu, mleka i produktów zwierzęcych — to kolejna, podkreślają badacze IMI, ważna wskazówka dla branży. Jeden na pięciu konsumentów przynajmniej od czasu do czasu świadomie unika glutenu. Warto więc to wykorzystać, zwłaszcza że naturalnie pozbawionych glutenu jest wiele przekąsek serwowanych przez branżę, np. orzechy czy popcorn. Wystarczy to uświadomić konsumentowi. W ostatnim czasie dostawało się (jak się okazało — niesłusznie) nie tylko glutenowi, ale także mleku krowiemu. To buduje rynek dla dostawców alternatywnych — mleka kokosowego i ryżowego, które rozpoczęły masową karierę również w słodyczach. Za sztandarowy przykład analitycy IMI podają kalendarz adwentowy pod marką jednego z brytyjskich detalistów. Nawet tak krótko sprzedawany produkt sezonowy opłacało mu się zamówić w wersji pozbawionej tradycyjnego mleka. Mleko kokosowe wiąże się z innym coraz silniejszym trendem — zapożyczaniu smaków z innych kategorii. Produkty z kokosa mają już swoje pięć minut m.in. w branży napojowej (pod postacią np. wody kokosowej), teraz trafiają również do łakoci.

Na swój czas doczekał się też imbir, który przyszedł także z rynku napojów, a dziś jest m.in. w czekoladach. Trafia do nich również sprawdzona w przygotowywaniu domowych posiłków sól morska. Mali producenci z odkrywczymi pomysłami, którzy na bazie zapomnianego produktu robią najpierw mikrorewolucję, a później rewolucję w branży — to kolejny z trendów. I tak — znany od lat jarmuż zawitał na amerykańskie stoły pod postacią... chipsów, i od razu w wielu różnych smakach (to kolejny ważny dla spożywców kierunek — proponowanie różnych wersji smakowych produktu). Wracając z przekąsek słonych do słodkich — największą karierę w smakach słodyczy czekoladowych robią ostatnio malina i kokos, ale też różne niecodzienne połączenia — jeden z bardziej drastycznych przykładówto niedawno wypuszczony na rynek truskawkowy popcorn oblany czekoladą.

Alibi dla konsumenta

Najważniejszym jednak wyzwaniem i zadaniem producenta słodyczy jest zapewnienie konsumentowi alibi na okoliczność chwili słabości — spożywania słodyczy. Odpowiedź np. w przypadku gum do żucia to gumy bez cukru — aż 79 proc. wprowadzonych w Europie gum w zeszłym roku było go pozbawionych. Rozwiązanie dla producentów ciastek i czekoladek — dużo mniejsze wersje produktów z odpowiednio dużą czcionką na opakowaniach, podkreślającą owe „minikawałki”. Inny pomysł? Słodycze zawierające składniki bogate w kwasy omega 3, a więc o dobroczynnym działaniu dla organizmu.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Nowe szlaki słodkiego biznesu