Nowe tendencje w dystrybucji

Materiał przygotowany przez Spedimex
opublikowano: 29-04-2013, 00:00

Rynek dystrybucji w Polsce się specjalizuje.

KOMENTARZ

TOMASZ PYKA

dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Spedimex

O ile w latach 90. otworzyła się olbrzymia szansa szybkiego wzrostu dla podmiotów inwestujących we własną sieć dystrybucji drobnicowej, kojarzonej głównie z transportem palet, o tyle dzisiaj dla większości klientów nie jest to już jedyny serwis. Transport palet nadal ma się całkiem dobrze, ale na rynku dochodzą do głosu firmy specjalizujące się w węższych dziedzinach — chodzi zarówno o specjalizację branżową, jak i o adresatów serwisu.

Przeniesienie ciężaru polskiego handlu z targowisk i sklepów detalicznych do wielkich centrów handlowych powoduje konieczność zaopatrzenia tych nowoczesnych obiektów w olbrzymie ilości towaru. Nie byłoby to trudne, gdyby nie fakt, że często tego typu placówki mieszczą się w centrach dużych miast, a dostawy do większości z nich odbywają się równolegle. Pojawia się więc zasadnicza trudność dostarczenia towaru nie tylko w określonym dniu, ale również w konkretnie wyznaczonym czasie — rzadko pokrywającym się z typowym czasem pracy kuriera. Dlatego powstają na polskim rynku dystrybucyjnym serwisy tzw. dedykowane, które poprzez swą specyfikę mogą dotrzeć do nowego rodzaju klienta.

W ślad za obsługą transportową galerii handlowych idzie także wiele innych usług dodatkowych, np. przejęcie zwrotów czy transfer towaru między sklepami jednej sieci w kilku różnych punktach sprzedaży. To serwis naznaczony presją czasu i potrzebą zachowania niezwykle wysokiej jakości.

Innym nowym zjawiskiem na polskim rynku transportowym są rosnące w siłę serwisy przeznaczone do obsługi producentów urządzeń RTV i AGD czy DiY (artykuły do domu i ogrodu) w tym sklepów internetowych oferujących te produkty. Takie dostawy, często ciężkich i wrażliwych towarów, charakteryzują się z kolei większym zaangażowaniem kuriera. Towar powinien bowiem trafić pod wskazany adres w ustalonym czasie, ale również zostać dostarczony do mieszkania klienta, często wręcz wniesiony do lokalu i podłączony do sieci.

Wymagania klienta sprawiają, że rynek ciągle podsuwa coraz to nowe pomysły i z pewnością kilku nowości możemy się spodziewać już niebawem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany przez Spedimex

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu