Nowi klienci – główny plan przedsiębiorców na 2020 r.

opublikowano: 08-01-2020, 22:00

Trzy czwarte małych i średnich firm dobrze ocenia ostatnie 12 miesięcy. Najmniej zadowolone są mikrusy.

Miniony rok nie był taki zły dla małych i średnich firm, w każdym razie dla ich większości. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Diners Club Polska jedna czwarta takich przedsiębiorców przyznała, że są niezadowoleni z tego okresu w swoim biznesie. Pozostali stwierdzili, że był dobry (30 proc. odpowiedzi), albo raczej dobry (44 proc.) czyli za udany uznało go 74 proc. respondentów.

— Większość dobrze ocenia ostatni rok, dlatego możemy wnioskować, że sporo przedsiębiorców zrealizowało plany. Jednak, porównując wyniki z trzech ostatnich lat, zauważamy systematyczny spadek pozytywnych ocen. W 2017 r. zadowolonych było aż 89 proc. firm, w 2018 r. — 82 proc. Gorsze oceny są związane prawdopodobnie ze spadkiem kondycji finansowej części spółek w tym roku. Niektóre z nich mogły już odczuć spowolnienie dynamiki wzrostu gospodarczego, który zaczyna wyhamowywać — mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

Z ostatniego roku najbardziej zadowoleni są średni przedsiębiorcy,zatrudniający od 50 do 249 osób. Co drugi z nich ocenił ten okres jako dobry, a co trzeci — jako raczej dobry. Natomiast dla co czwartej mikrofirmy i co piątej małej był on nieudany. W ten rok przedsiębiorcy nie wchodzą z dużym optymizmem. W porównaniu do poprzednich badań z 9 do 11 proc. przybyło firm planujących ograniczenie kosztów. Podobnie jak w 2017 r. 7 proc. respondentów jako główny cel stawia sobie zwiększenie zatrudnienia. Natomiast najwięcej podmiotów (36 proc.) za najważniejsze zadanie w 2020 r. uważa pozyskanie nowych kontrahentów i nabywców ich produktów i usług.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane