Nowy dworzec na Euro

28-07-2009, 08:34

Brud, dziki handel, niecywilizowany ruch kołowy i siermiężne wyposażenie — tak wygląda dziś katowicki dworzec kolejowy i położony przed nim plac Szewczyka. Ale ma się to zmienić.

Dzięki inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w maju 2012 r. podróżni będą korzystali z zupełnie innych obiektów.
Neinver Polska na podstawie umowy z PKP ma wybudować w tym miejscu kompleks dworcowo-biurowo-handlowy. Całkowicie zreorganizowany będzie ruch na placu Szewczyka, z którego znikną samochody osobowe. Wartość inwestycji szacuje się na 240 mln euro.

 

— Niedługo województwo śląskie będzie najlepiej skomunikowanym regionem w Polsce i jednym z najlepszych w Europie. Podpisanie umowy w formie PPP dowodzi, że zaangażowanie kapitału prywatnego jest wykonalne. O ile się tego chce — podkreśla Zygmunt Lukaszczyk, wojewoda śląski.

Koło dworca powstanie centrum handlowo-wystawiennicze. Powierzchnia handlowa wyniesie 52 tys. mkw., biurowa 24 tys. mkw., a ekspozycyjna, przeznaczona na działalność wystawienniczą i kulturalną — 19 tys. mkw. Od strony ul. Młyńskiej powstanie zaś budynek, który pomieści biura i butiki.

Barbara Topolska, dyrektor generalny Neinver Polska, podkreśla, że dworzec razem z centrum handlowo-wystawienniczym ma szansę stać się wizytówką Katowic.

— Naszym celem jest opowiedzenie historii Katowic, ale językiem współczesnej architektury. Łącznikiem między starym a nowym będzie 16 żelbetowych kielichów, na których dzisiaj opiera się konstrukcja dworca — mówi Antoni Pomorski, architekt z Neinver Polska.

Kielichy zostaną wyeksponowane w pełnej wysokości. Będą stanowiły zamknięcie przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszego osi ulicy Stawowej i nowego placu Szewczyka. Między dwoma z nich znajdzie się wejście do hali dworcowej. Hala ma być przestronna, dostosowana do potrzeb ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Niestety, nie przewidziano na razie remontu torów i peronów, więc możliwe, że pasażerowie wyjdą z nowoczesnych wnętrz i będą oczekiwali na pociąg w scenerii z poprzedniej epoki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Nowy dworzec na Euro