Nowy obraz pracy

Jakub Kram
opublikowano: 2005-09-07 00:00

Dostęp szerokopasmowy do internetu nie jest niczym nowym. Bez niego, mnóstwo dużych, a teraz i małych firm nie mogłoby dziś istnieć.

— Rola szerokopasmowego dostępu do internetu dla małych i średnich przedsiębiorstw będzie rosła w najbliższym czasie. Do niedawna internet w przedsiębiorstwach był niezbędny, nie musiał być jednak szerokopasmowy, bowiem był używany głównie do realizacji klasycznych, podstawowych usług: oglądania stron www, e-maili, transferu plików. Małe przedsiębiorstwa miały jedną linię telefoniczną lub kilka, które wykorzystywały do prowadzenia rozmów związanych z biznesem — opowiada Piotr Oniszczuk, dyrektor departamentu wspomagania sprzedaży w Alcatel Polska.

Szybciej i taniej

Natychmiastowa wymiana dokumentów jest niezwykle ważna, ale prowadzenie rozmów telefonicznych z wykorzystaniem internetu miało do tej pory istotne znaczenie praktycznie dla największych firm. Nadszedł jednak czas, gdy mały i średni biznes dostrzega usługi, które istotnie wpływają na koszty prowadzenia biznesu.

— Oprócz przeglądania stron www, poczty elektronicznej, szerokopasmowy dostęp z biegiem czasu stanie się podstawowym kanałem utrzymania relacji B2B i B2U oraz rozmów telefonicznych VoIP. Sądzę, że docelowo będzie to usługa, która odblokuje i zastymuluje wprowadzenie zunifikowanej komunikacji. Pracownicy małego przedsiębiorstwa będą osiągalni pod względem komunikacyjnym w sposób najbardziej dla nich wygodny czy też najbardziej adekwatny dla danej sytuacji — kontynuuje Piotr Oniszczuk.

Rozwój szerokopasmowego dostępu do internetu pozwoli operatorom na dostarczenie usług i rozwiązań dostępnych obecnie dla dużych korporacyjnych systemów komunikacyjnych. Do tej pory małe firmy nie korzystały z takich rozwiązań jak centrale IP PBX, IP call center czy systemy automatycznej obsługi głosowej. Głównym czynnikiem sprawiającym, że te rozwiązania do tej pory nie były wykorzystywane przez mniejsze firmy, był ich wysoki koszt.

Outsourcing sieci

— Dzisiaj, dzięki ofercie operatorów mamy możliwość zaspokajania potrzeb tych przedsiębiorstw przez wynajem części infrastruktury telekomunikacyjnej — mówi Piotr Staszczak, kierownik działu wspomagania sprzedaży NextiraOne Polska.

Zmniejszenie kosztów przez outsourcing infrastruktury technicznej jest najbardziej prawdopodobnym scenariuszem również na naszym rynku. Dzięki temu dostęp do najnowszych i najbardziej skomplikowanych rozwiązań nie będzie już zarezerwowany dla największych korporacji.

— Przykład bardziej dojrzałych rynków telekomunikacyjnych pokazuje, że również małe firmy będą zainteresowane outsourcingiem sieci WAN na bazie VPN. Przewidujemy, że ten proces będzie widoczny w Polsce w ciągu trzech lat. Potencjał rynku jest duży i segment ten będzie się prężnie rozwijał w najbliższych latach. W Polsce już w tej chwili jest kilku operatorów oferujących outsourcing sieci, a z uwagi na stałe zainteresowanie różnych segmentów rynku będzie ich więcej — mówi Maciej Szeptycki z Cisco Systems.

Adresatem rozwiązań obejmujących szerokopasmowy dostęp oprócz małych i średnich firm są również osoby prowadzące działalność gospodarczą i pracownicy mobilni. Mogą oni swoje zadania wykonywać w terenie lub w domu, przesyłając raporty do swojego pracodawcy.

— Bardzo dynamiczny rozwój oferty operatorów stacjonarnych czy operatorów sieci telewizji kablowych z dostępem do internetu oraz rosnąca liczba abonentów tych usług pozwala przedsiębiorstwom na reorganizację pracy. Posiadacz szerokopasmowego dostępu do internetu może teraz pracować w domu i w biurze, korzystając z wszystkich narzędzi udostępnianych przez pracodawcę, włączając w to zasoby telefonii IP i zasoby informatyczne przedsiębiorstwa — dodaje Piotr Staszczak.