Nowy Świat najdroższą ulicą w Polsce

Joanna DobosiewiczJoanna Dobosiewicz
opublikowano: 2014-12-16 00:00

Warszawski Nowy Świat pozostaje najdroższą ulicą handlową w kraju. W rankingu światowym zajmuje 44. miejsce.

Dzielnica Causeway Bay w Hongkongu, gdzie czynsz za 1 mkw. wynosi 23,3 tys. euro rocznie, nie jest już najdroższą ulicą handlową świata. Według rankingu przygotowanego przez analityków z Cushman & Wakefield, w tym roku pierwsze miejsce należy się Piątej Alei w Nowym Jorku — 29,8 tys. euro za 1 mkw. rocznie.

BS

Trzecie miejsce zajęły paryskie Pola Elizejskie z rocznym czynszem za 1 mkw. w wysokości 13,25 tys. euro. Stawki za najlepsze powierzchnie handlowe przy głównych ulicach wzrosły w tym roku średnio o 2,4 proc. Według analityków C&W, wpływ na to ma m.in. rywalizacja największych sieci handlowych o sklepy flagowe.

Przez rok czynsze wzrosły lub utrzymały się na stabilnym poziomie w 277 z 330 ulic uwzględnionych w badaniu. Na 44. miejscu światowego rankingu znalazł się warszawski Nowy Świat, nieodmiennie najdroższa ulica w Polsce. Rocznie za 1 mkw. trzeba tam zapłacić 1,02 tys. euro czynszu.

Stawka najmu na Nowym Świecie jest prawie 30-krotnie niższa niż na Piątej Alei w Nowym Jorku, jest również sporo poniżej średniej europejskiej, która wynosi 2,25 tys. euro za 1 mkw. rocznie. W krajowym zestawieniu tuż za Nowym Światem ponownie znalazła się ulica Floriańska w Krakowie z czynszem w wysokości 900 euro za 1 mkw. rocznie. Kolejne miejsce przypadło warszawskiej ul. Chmielnej (840 euro). Te trzy miejsca znacząco wyprzedziły inne polskie ulice handlowe, na których zanotowano dużo niższe stawki najmu. Większość ulic zachowała swoje pozycje sprzed roku.

— Inwestycje infrastrukturalne, w tym budowa nowej linii metra i przebudowa ulicy Świętokrzyskiej dodatkowo wzmocnią pozycję najdroższej ulicy handlowej w Polsce. W stolicy w ostatnich latach zauważalny jest dynamiczny rozwój tego typu ulic, co poświadczają np. kolejne inwestycje na Powiślu, nowe sklepy w okolicach pl. Trzech Krzyży i ul. Mokotowskiej. Nadal jednak podaż powierzchni handlowej w centrum miasta jest niewystarczająca — łączna powierzchnia lokali przy głównych ulicach handlowych w Warszawie odpowiada średniej wielkości centrum handlowemu — komentuje Marek Noetzel, partner i dyrektor działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield w Polsce.