NWAI pracuje nad emisjami za 1 mld zł

GN
opublikowano: 30-11-2009, 00:00

Czy firma może zapłacić za dług więcej, ale tego nie odczuć? Dom maklerski twierdzi, że tak.

Czy firma może zapłacić za dług więcej, ale tego nie odczuć? Dom maklerski twierdzi, że tak.

Od kilku miesięcy NWAI Dom Maklerski pracuje pełną parą. Ale nie nad emisjami akcji, lecz obligacji.

— Rynek obligacji korporacyjnych w Polsce praktycznie nie istnieje. Ale to się zmieni. Wszyscy potrzebują pieniędzy, a z drugiej strony są OFE, TFI, ubezpieczyciele, którzy mają ogromne nadwyżki kapitału. Chcemy ich połączyć. Projekty, nad którymi pracujemy, mają wartość blisko 1 mld zł, ale trudno oszacować, ile zakończy się emisjami — mówi Mateusz Walczak, prezes NWAI.

Na emisje obligacji zdecydowały się w ostatnich miesiącach PBG, Polimex-Mostostal, TVN. Ale i mniejsze firmy: MCI i Electus. Na rynku obligacji NWAI będzie musiało rywalizować nie tylko z innymi brokerami, ale i bankami. Aktywne są mi. n. BRE Bank, Pekao, Handlowy i ING.

— Banki zawsze w pierwszej kolejności będą zainteresowane udzieleniem kredytu, obligacje to dla nich alternatywa, dla nas podstawowy produkt. Poza tym przedsiębiorcy zrazili się do banków, które miały swoje problemy i przekładały je na firmy — mówi Mateusz Walczak.

Jego zdaniem, z punktu widzenia firmy to lepsza metoda pozyskania pieniędzy niż kredyt.

— Możliwe są bardzo długie emisje, nawet na 25 lat. Mogą mieć dowolną amortyzację, można zawieszać spłatę, a kapitał firma możnae pozyskiwać etapami, w miarę postępów inwestycji, co obniża koszty. Bankom trzeba płacić za gotowość. Poza tym kredyt wymaga zabezpieczenia, a obligacje najczęściej nie — mówi Mateusz Walczak.

NWAI w Polsce jest znane głownie z produktów strukturyzowanych. Nic dziwnego, że przy obligacjach chce wykorzystać tę wiedzę.

— Niektóre firmy powinny myśleć o obligacjach strukturyzowanych. Eksporterzy mogą powiązać kupon z kursem walutowym. Osłabienie złotego zwiększa ich rentowność, dzięki czemu mogą zapłacić więcej. Przetwórcy mogą je powiązać z kursem surowców. Dzięki temu mogą wyemitować obligacje z możliwością dodatkowego zysku, który nie obciąży firmy. Takie papiery będą atrakcyjniejsze dla inwestorów indywidualnych — mówi Mateusz Walczak.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: GN

Polecane