O jeden BIG mniej

Marcin Musioł
opublikowano: 11-12-2006, 00:00

Biuro Informacji Gospodarczej InFoScore zniknęło z rynku. Obecnie aktywną działalność prowadzą już tylko trzy podmioty tego typu.

W lutym 2007 r. miną cztery lata od wprowadzenia ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej, która umożliwiła powstanie w Polsce rynku obrotu taką informacją. Obecnie aktywną działalność prowadzą na nim trzy biura informacji gospodarczej (BIG): Krajowy Rejestr Długów (KRD), KSV oraz InfoMonitor. Czwarte — InFoScore — w sierpniu 2006 r. prawdopodobnie zawiesiło działalność. Szczegóły nie są jednak znane — firma nie ogłosiła w tej sprawie żadnego oficjalnego komunikatu. Jednak strona internetowa biura nie funkcjonuje, a przedstawiciele branży nieoficjalnie mówią o tym, że właściciel — grupa InFoScore z siedzibą w Baden-Baden w Niemczech — postanowił zwinąć działalność w Polsce. Powody tej decyzji nie są jednak znane. Także Ministerstwo Gospodarki sprawujące nadzór nad funkcjonowaniem BIG nie ma na ten temat żadnych informacji.

Restrykcyjna ustawa

W opinii przedstawicieli branży rynek obrotu informacją rozwija się stosunkowo wolno właśnie z powodu niedostosowania ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej do realiów polskiego rynku. Według nich, przepisy zbyt mocno ograniczają ich działalność. Obecnie bowiem wyłącznie przedsiębiorcy mogą przekazywać informacje o innych przedsiębiorcach. Ponadto tylko niektórzy przedsiębiorcy wymienieni w ustawie mają uprawnienia do przekazywania informacji gospodarczych na temat konsumentów. Z tych względów InfoMonitor składał kilkakrotnie propozycję nowelizacji ustawy do Ministerstwa Gospodarki.

— Dążymy do tego, aby ustawa otworzyła zamknięty katalog podmiotów uprawnionych do przekazywania informacji gospodarczych o konsumentach i poszerzyła go o podmioty uprawnione do pobierania abonamentów RTV, firmy zajmujące się obrotem wierzytelnościami, straż miejską ze względu na uprawnienia do pobierania opłat za parkowanie — twierdzi Elżbieta Koszelow, wiceprezes InfoMonitor BIG.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zdaniem Iwony Janeczek, dyrektora zarządzającego w KSV BIG, największym problemem jest dualizm prawny — BIG działają bowiem na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej, a biura informacji kredytowej na podstawie prawa bankowego.

— W samej ustawie o BIG pomogłyby trzy kluczowe zmiany: wprowadzenie możliwości przetwarzania danych ze źródeł ogólnodostępnych, wprowadzenie obowiązku zachowywania historii spłat i umożliwienie wszystkim wierzycielom prawa do korzystania z BIG, szczególnie funduszom sekurytyzacyjnym — wylicza Iwona Janeczek.

Strategia działania

Biura informacji gospodarczej oprócz uniwersalnej działalności, skierowanej do przedsiębiorstw z sektora małych i średnich firm, starają się także znaleźć swój własny segment rynku i zagospodarować go. KSV skupiło się na branży transportowo-logistycznej. Biuro stworzyło w tym celu Rejestr Dłużników Transportowych. Głównymi dostawcami i odbiorcami informacji dla firmy InfoMonitor są natomiast podmioty z sektora bankowego, finansowego, telekomunikacyjnego oraz spółdzielnie mieszkaniowe. Strategia InFoScore — wtedy gdy biuro jeszcze działało — polegała na obsłudze firm związanych z telekomunikacją. Krajowy Rejestr Długów ma natomiast mocną pozycję w sektorze dostarczycieli mediów.

— Podpisaliśmy np. umowy ze wszystkimi zakładami gazowniczymi w Polsce — mówi Andrzej Kulik, rzecznik KRD BIG.

Biura rozbudowują bazy danych dłużników. Obecnie w zestawieniu należącym do KRD znajdują się informacje o 156 tys. dłużników. InfoMonitor oprócz własnej bazy danych, liczącej obecnie około 100 tys. informacji gospodarczych, ma także dostęp do bazy Związku Banków Polskich — zawierającej około 633 tys. negatywnych informacji gospodarczych o konsumentach i 16,5 tys. o przedsiębiorcach — oraz do bazy Biura Informacji Kredytowej, która mieści około 640 tys. informacji o niepłacących konsumentach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Musioł

Polecane