
Ciepłownictwo
Co do tego, że regulacje wprowadzone przez Unię Europejską w ramach pakietu Fit for 55 wpłyną na obraz polskiego ciepłownictwa systemowego, nikt nie ma wątpliwości. Jednak jakie będą kierunki tych zmian i w jakim tempie będą one zachodziły, a także, a może przede wszystkim, jakie technologie umożliwią dekarbonizację dużych systemów ciepłowniczych, to już pytanie do ekspertów. W Katowicach odpowiedzi na nie będą szukali m.in. Monika Gawlik, dyrektor Departamentu Rynków Energii Elektrycznej i Ciepła w Urzędzie Regulacji Energetyki, Grzegorz Tobolczyk, dyrektor Departamentu Ciepłownictwa w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, oraz reprezentanci największych w kraju koncernów ciepłowniczych.
Spróbują oni także oszacować niezbędne nakłady inwestycyjne na dekarbonizację sektora i ocenić koszty społeczne transformacji, które wydają się nieuniknione.

Energetyka
Wśród licznych sesji tematycznych poświęconych dekarbonizacji energetyki przewidziano dyskusje poświęcone praktycznie każdemu sposobowi wytwarzania energii. Od OZE, przez spalanie gazu i biogazu, aż po energetykę jądrową. A ponieważ zmiana źródeł wytwarzania wpłynie także na przebieg i niezbędne parametry sieci przesyłowych, zaplanowano również dyskusję o infrastrukturze przesyłowej.
Transport
Na ograniczenie emisyjności transportu może wpłynąć wiele czynników. Pierwszym z nich jest zmiana napędów. Eksperci, którzy przyjęli zaproszenie do udziału w EKG, spróbują ocenić, które z nich mają szansę znaleźć szerokie zastosowanie w transporcie drogowym, kolejowym, morskim i lotniczym. Gdzie lepiej sprawdzi się napęd elektryczny, wodorowy, a gdzie biogazowy.
Szczególnie wiele uwagi poświęcą oni elektryfikacji ciężkiego transportu samochodowego. Ocenią proponowane przez UE regulacje w tej dziedzinie, ale także możliwy wpływ oczekiwań klientów firm transportowych na dokonywane przez nie zmiany we flotach, by ostatecznie wskazać prognozę, jak będzie wyglądała polska flota transportowa w 2050 r.
Jednak ograniczenie emisyjności transportu to nie tylko zmiany technologiczne. To także projektowanie łańcuchów dostaw w sposób, który możliwie obniży ich ślad węglowy. To zadanie, niezwykle istotne już dziś, gdy przebudowa flot dopiero się rozpoczyna. Dostrzegając wagę tego problemu, organizatorzy EKG poświecili mu całą sesję tematyczną z udziałem naukowców i praktyków branży transportowej.

Paliwa alternatywne
Choć elektryfikacja transportu, w znacznej mierze za sprawą samochodów elektrycznych, wydaje się najważniejszym sposobem zmniejszania emisyjności transportu, nie należy zapominać o innych technologiach mogących w przyszłości odmienić obraz transportu i energetyki. Jeną z nich jest wykorzystanie paliwa wodorowego. Nie zapomnieli o tym organizatorzy EKG i jedną z sesji tematycznych poświęcili właśnie wodorowi.