OBI ZAINWESTUJE W SIEĆ 1,3 MLD ZŁ
W 2005 roku koncern chce mieć w Polsce 50 marketów
OPTYMISTYCZNE PROGNOZY: Zdaniem Adama Dziurdzia, członka zarządu OBI Centrala Systemowa, branża remontowo-budowlana w Polsce ma duży potencjał rozwoju. Oznacza to wzrost popytu na artykuły sprzedawane w sklepach typu „zrób to sam”. fot. MP
Firma OBI zamierza w ciągu pięciu lat uruchomić w Polsce 33 markety budowlane. Przeznaczy na to 1,3 mld zł. W 2001 r. OBI rozpocznie poszukiwanie polskich partnerów zainteresowanych franchisingiem.
Niemiecki koncern handlowy OBI, posiadający w Polsce 17 marketów budowlanych, zamierza w ciągu pięciu lat powiększyć sieć do 50 obiektów. Koszt tych inwestycji firma szacuje na 660 mln DEM (1,34 mld zł). Według Adama Dziurdzia, członka zarządu 0BI Centrala Systemowa, zostaną one sfinansowane z funduszy pochodzących z niemieckiej centrali firmy oraz w formie leasingu.
Szukanie partnerów
Podobnie jak w innych krajach europejskich OBI prowadzi w Polsce swoje markety budowlane na zasadach franchisingu. Nie jest to jednak klasyczny franchising, ponieważ spółki zarządzające marketami OBI w naszym kraju należą do koncernu. Firma chce jednak w 2001 roku rozpocząć poszukiwania nowych, niezależnych partnerów.
— Będziemy poszukiwać krajowych firm, które zechcą wejść kapitałowo do naszego systemu franchisingowego. Zdajemy sobie sprawę, że niełatwo będzie znaleźć polską firmę, która byłaby w stanie zaangażować 20 mln DEM (40 mln zł) na budowę marketu. Stąd przygotowujemy różne modele współfinansowania czy też współwłasności. Będą one realizowane wspólnie z potencjalnymi partnerami franchisingowymi — na przykład poprzez wniesienie aportem terenu lub budynków — mówi Adam Dziurdź.
OBI bardziej interesują partnerzy aktywni, czyli tacy, którzy nie tylko zainwestują swoje pieniądze, ale będą również czynnie zarządzać marketem.
Ekspansja na Wschód
Firma OBI Centrala Systemowa powstała w 1970 roku w Niemczech. Obecnie ma w Europie sieć blisko 450 marketów budowlanych: w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowenii, Szwajcarii, Polsce, Włoszech i na Węgrzech. W tym roku uruchomiono pierwszy market w Chinach. W najbliższym czasie placówki OBI mają się pojawić na Litwie i Łotwie. W 1999 roku obroty OBI sięgnęły 7,6 mld DEM (15,2 mld zł). Firma planuje, że co roku będą one wzrastały średnio o 20 proc. i w 2002 r. osiągną wartość 10 mld DEM (20 mld zł). W Polsce firma działa od 1996 roku.