Na rynku nieruchomości Lublina pojawiły się dodatkowe tereny po zakładach przemysłowych. Charakter i miejsce zabudowy pozwalają prowadzić na nich działalność produkcyjną, centra logistyczne oraz wynajem obiektów biurowych.
Po ogłoszeniu upadłości przez Daewoo Motor Polska, producenta samochodów dostawczych, i zaprzestaniu produkcji przez Zakłady Przemysłu Ciągnikowego Ursus, producenta ciągników, na lubelskim rynku pojawiły się nieruchomości tych firm. Spowodowało to znaczną podaż obiektów magazynowych, produkcyjnych, a także biur i hoteli w regionie.
W marcu 2001 r. właściciel fabryki ZPC Ursus z Warszawy postanowił zracjonalizować zarządzanie pozostałymi w Lublinie nieruchomościami i powołał do życia spółkę Posesja, ze 100-proc. udziałem fabryki.
— Do głównych zadań nowej spółki należy przede wszystkim doprowadzenie do sytuacji, w której majątek Ursusa w Lublinie nie będzie ulegał degradacji oraz zacznie przynosić dochody. Osiągnęliśmy już zysk operacyjny i mamy nadzieję, że wkrótce będzie też zysk netto — mówi Tomasz Kozar, prezes Posesji.
Pod zarządem Posesji znalazł się teren o powierzchni 35 ha, zabudowanej kilkunastoma obiektami typu produkcyjnego, magazynowego, technicznego, biurowego oraz szklarnią. Atrakcyjność terenu podnosi dodatkowo usytuowana na jego terenie bocznica kolejowa.
— Obecnie wynajęliśmy już większość obiektów, tj. 30-40 tys. mkw. Naszymi dzierżawcami jest osiem firm o zasięgu lokalnym. Podpisaliśmy z nimi umowy na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenia jej przez obie strony w terminie trzech miesięcy. Podstawowa stawka czynszu wynosi 5-6 zł netto za mkw. miesięcznie — mówi Tomasz Kozar.
Przedstawiciele właściciela podkreślają, że mało firm zainteresowanych jest całymi obiektami, stąd też istnieje możliwość negocjowania stawek czynszów, gdy wypełnia się do końca, częściowo już wynajęty, budynek. W umowie dzierżawnej zawarta została klauzula procentowego wzrostu stawki czynszu w przypadku wzrostu kosztów utrzymania obiektów (np. wzrost podatku od nieruchomości).
— Obliczyliśmy, że koszty podatkowe i operacyjne utrzymania 1 mkw. wynoszą około 1 zł. Mamy więc zysk nawet przy tak niskich cenach — podkreśla Tomasz Kozar.
Największym problemem dla Posesji jest wybudowany w technologii lipskiej (nie ocieplona blacha podrażająca koszty eksploatacji) budynek biurowy. Firma będzie starała się wydzierżawić go lub nawet oddać na cele charytatywne, aby tylko pozbyć się generowanych przez niego kosztów.
W znacznie trudniejszej sytuacji jest syndyk masy upadłościowej Daewoo Motor Polska. Na większości obiektów należących do zakładów ciążą hipoteki, ustanowione na rzecz wierzycieli. Magazyny zajęte są produktami i zapasami także należącymi do banków i innych podmiotów gospodarczych, przeprowadzających proces wyłączenia ich z masy, aby móc rozpocząć ich sprzedaż. Dopiero po opróżnieniu obiekty te będą mogły stać się przedmiotem wynajmu. Zarządzanie takim majątkiem utrudnia także nie wyjaśniona sytuacja własnościowa gruntów, na których powstały nowe zakłady z myślą o produkcji samochodu Lublin Daewoo 100. Wprawdzie w grudniu 2001 r. sąd rejonowy odrzucił wniosek spadkobierców o wyłączenie spornych 24 ha z terenów DMP, ale postępowanie w tej sprawie może toczyć się jeszcze bardzo długo.
— W skład masy upadłościowej DMP wchodzą m.in. hale przy ul. Mełgiewskiej o łącznej powierzchni użytkowej ponad 23 tys. mkw. położone na 43 ha, hotel Relax, budynki biurowe. Na terenie nowych zakładów znajdują się 2 hale o powierzchni użytkowej ponad 33,5 tys. mkw. Całość zarządzanego przez syndyka gruntu DMP to 160 ha. Razem z ośrodkiem wczasowym wartość nieruchomości szacowana była przed ogłoszeniem upadłości na około 300 mln zł — wyjaśnia Paweł Wądołowski, rzecznik prasowy syndyka masy upadłościowej DMP Lublin.
W części hal magazynowych działają wyłączone z zakładów spółki produkcyjne, z którymi negocjowane są warunki dzierżawy. Część obiektów wystawiona zostanie na przetargach na sprzedaż lub dzierżawę. Budynki magazynowe i produkcyjne umożliwiają prowadzenie działalności logistycznej i produkcyjnej, tym bardziej że na terenie zakładów znajduje się bocznica kolejowa.