Obniżenie kosztów przez ich podwyższenie

Grzegorz Lichocik
opublikowano: 08-03-2007, 00:00

Obniżając koszty logistyczne, obniża się koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na koszt logistyczny składają się jednak nie tylko koszty transportowe, ale również zamrożony kapitał, koszty administracyjne i koszty składowania (magazynowania) towarów. Przechodząc od systemu dostaw całopojazdowych do drobnicowych, paradoksalnie jednostkowe koszty transportowe ulegną podwyższeniu, natomiast redukują się pozostałe składniki kosztu logistycznego, a więc głównie koszty związane z utrzymywaniem zapasów, ich administracją oraz zamrożonym w towarze kapitale.

Zwiększanie się częstotliwości dostaw mniejszych partii towarów wynika z uzyskania przez odbiorców pewności, że zamówienie na pewno dotrze do niego w oczekiwanym terminie. Tak więc odbiorca nie musi trzymać dużego zapasu, aby zapewnić ciągłość produkcji czy dostarczyć produkty swoim klientom. Odbiorca, zamawiając mniejsze, a częstsze partie towarów, poprawia swoją płynność finansową i zmniejsza ryzyko zamówienia towaru, który nie będzie mógł być szybko sprzedany.

Najczęściej zmiana systemu dystrybucji likwiduje również ogniwa pośrednie łańcucha dostaw. Hurtownicy, którzy pełnili funkcję magazynów regionalnych, zamykają składy, a ich działanie z reguły sprowadza się do działań typowo handlowych i przedstawicielskich. Ale producent, zamiast dzielić się marżą z hurtownikiem, sam może nadzorować działania handlowców. Likwidacja tylko tego ogniwa pozwala uzyskać nawet ponad 40 proc. oszczędności całkowitych kosztów logistycznych.

Grzegorz Lichocik

dyrektor regionu Łódź – Schenker

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Lichocik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy