OBOP: Polacy boją się wyższych podatków

PAP
opublikowano: 10-07-2009, 13:12

Ponad połowa Polaków (56 proc.) obawia się, że rząd łatając dziurę budżetową podniesie podatki, blisko trzy czwarte uważa (74 proc.), że oszczędności powinny dotyczyć wydatków państwa - wynika z sondażu TNS OBOP.

Tylko 3 proc. badanych uważa, że radząc sobie z brakiem pieniędzy w państwowej kasie, rząd powinien podnieść podatki od dochodów indywidualnych, a 6 proc. wskazuje na podatek VAT. "Przygniatająca większość (74 proc.) jest za ograniczeniem niektórych wydatków państwa, 13 proc. sprzedałoby państwowe przedsiębiorstwa, a 7 proc. - banki" - czytamy w piątkowym raporcie ośrodka badawczego.

Mimo to - zdaniem badanych - rząd zacznie łatanie budżetowej dziury właśnie od podwyższenia podatków. 32 proc. uważa, że będą to podatki od dochodów osobistych, a 24 proc. wskazuje na podatek od towarów i usług (VAT).

We wtorek rząd przyjął projekt nowelizacji budżetu. Z dokumentu wynika, że tegoroczne wpływy podatkowe będą mniejsze od zakładanych o 46,6 mld. W efekcie tegoroczne wpływy do budżetu mają być niższe o 30,1 mld zł. Deficyt, według prognoz, wyniesie 27,18 mld zł i będzie o 9 mld zł wyższy od wcześniej planowanego.

66 proc. badanych Polaków uważa, że rząd nie wie, jak poradzić sobie z brakiem pieniędzy w budżecie państwa. Przeciwnego zdania jest 28 proc. respondentów. Analitycy OBOP zauważają, że zaufanie do rządu w kwestii zarządzania finansami lekko rośnie wraz z wykształceniem i postrzeganiem własnej sytuacji materialnej.

Niewielu respondentów (7 proc.) ma nadzieję na rozwiązanie problemów budżetowych w ciągu najbliższych dwóch lat. 28 proc. ankietowanych daje rządowi na to pięć lat, a ponad połowa (54 proc.) sądzi, że nastąpi to jeszcze później.

Podsumowując wyniki sondażu, autorzy raportu OBOP stwierdzają, że generalnie ludzie lepiej wykształceni są większymi optymistami w ocenie działań rządu i przyszłości. Ponadto bardziej negatywnie sytuację postrzegają sympatycy PSL niż PO, a zwolennicy SDL są bliżsi sympatykom PO niż współrządzącego PSL.

TNS OBOP przeprowadził sondaż w pierwszych dniach lipca wśród 1000 dorosłych Polaków.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane