Obroty firm transportowych mogą spaść czterokrotnie

opublikowano: 05-12-2019, 22:00

Polski transport dekady temu postawił niemal wszystko na jedną kartę — drogową. Wygrał. Nadchodzi jednak czas zmian.

Branża transportowo-logistyczna w Polsce to ponad 150 tys. podmiotów, ponad 800 tys. pracowników oraz 270 mld zł obrotów. To też stabilna przez lata pozycja lidera w Europie. Tymczasem z raportu przygotowanego przez Bank Pekao wynika, że ze względu na wyzwania technologiczne oraz zmiany legislacyjne ta pozycja może być zagrożona. Od początku XXI w. transport w Polsce był, biorąc pod uwagę wytwarzaną wartość dodaną brutto, drugą pod względem tempa rozwoju branżą. Średni roczny wzrost wynosił ponad 8 proc. (średnia europejskawynosiła niewiele ponad 3 proc.). Ponadto dynamika wzrostu była w Polsce szybsza niż w którymkolwiek kraju UE. Polskie firmy są niekwestionowanym liderem międzynarodowych towarowych przewozów drogowych, obsługując blisko jedną trzecią pracy przewozowej wszystkich ciężarówek zarejestrowanych w krajach UE.

Na skutek zmian legislacyjnych w UE oraz wyzwań technologicznych obroty
firm przewozowych spadną. W optymistycznym scenariuszu o połowę, w
pesymistycznym nawet czterokrotnie.
Zobacz więcej

SPADEK FORMY:

Na skutek zmian legislacyjnych w UE oraz wyzwań technologicznych obroty firm przewozowych spadną. W optymistycznym scenariuszu o połowę, w pesymistycznym nawet czterokrotnie. AdobeStock

— Niezależnie od sukcesów, jakie branża transportowa odniosła w ostatnich latach, należy ona do tych sektorów gospodarki, które najmocniej odczują zmiany zachodzące w krajowym i międzynarodowym otoczeniu regulacyjnym, gospodarczym oraz technologicznym. Niektóre z nich mają wręcz rewolucyjny charakter i mogą zasadniczo wpłynąć na warunki gry. Co ważne, z punktu widzenia polskich firm niekoniecznie będą to zmiany na lepsze — mówi Paweł Kowalski, ekspert z biura analiz makroekonomicznych Banku Pekao, autor raportu „Nadchodzi czas zawirowań.

Jak poradzi sobie z nimi polska branża transportowa?” Jako największe zagrożenie analitycy Banku Pekao wymieniają niekorzystne zmiany w unijnym otoczeniu regulacyjnym. Chodzi przede wszystkim o tzw. pakiet mobilności oraz politykę środowiskową, preferującą przewozy kolejowe kosztem transportu drogowego, co może zahamować rozwój towarowych przewozów drogowych. Wyzwaniem dla branży jest również niedobór pracowników, który wymusza wzrost płac, zmniejszając tym samym dotychczasową przewagę konkurencyjną polskich firm. Rewolucja technologiczna natomiast przyniesie daleko idące zmiany w takich obszarach, jak rozwój napędów elektrycznych, autonomizacja pojazdów, digitalizacja oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu procesami logistycznymi.

— Mimo tych istotnych wyzwań w najbliższych latach polska branża transportowa odnotuje wzrost popytu na swoje usługi. Nasze prognozy makroekonomiczne wskazują na stosunkowo łagodny przebieg spowolnienia gospodarczego i utrzymanie kilkuprocentowego tempa wzrostu wymiany handlowej. Istotne jest także umacnianie przez Polskę roli regionalnego hubu tranzytowego dzięki rozbudowie infrastruktury, szczególnie wzdłuż biegnących przez terytorium Polski korytarzy TEN-T i trasy Via Carpatia — uważa Paweł Kowalski.

W optymistycznym scenariuszu obroty polskich firm z branży transportowo-logistycznej mogą do 2030 r. rosnąć o 4-5 proc. rocznie. To wprawdzie o około połowę wolniej niż w mijającej dekadzie, ale autorzy raportu wskazują, że jest to znacząca przestrzeń do rozwoju. Realizacja optymistycznego scenariusza będzie jednak wymagać dostosowania się branży i administracji państwowej do nowych warunków. Po stronie firm jest to m.in. dostosowanie modeli biznesowych do nowych regulacji unijnych, optymalizacja kosztowa, modernizacja taboru czy wdrożenie nowoczesnych technologii zarządzania procesami transportowo-logistycznymi. Brak przygotowania się na nadchodzące zmiany grozi, zdaniem analityków Banku Pekao, znacznie głębszym spowolnieniem dynamiki generowanych przez branżę obrotów — do około 2-3 proc. średniorocznie w latach 2019-30.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy