Od pakietów biurowych aż po systemy zintegrowane

Jakub Kram
opublikowano: 2004-11-29 00:00

Współczesne przedsiębiorstwa nie istniałyby bez wsparcia systemów IT. Ile firm na świecie, tyle może być indywidualnych rozwiązań informatycznych.

Używając najprostszych rozwiązań jakimi są pakiety biurowe, nawet mała firma może usprawnić swoją pracę i znacznie podnieść jej efektywność. Podział dostępnych pakietów na rynku jest bardzo prosty — płatne albo bezpłatne. Czasami zdarza się, że tzw. oprogramowanie bezpłatne jest dystrybuowane po bardzo atrakcyjnej cenie, a firma zajmująca się jego sprzedażą oferuje w pakiecie wartości dodane, jak chociażby pomoc techniczną.

Pakiety biurowe

Do najpopularniejszych pakietów biurowych na rynku należą niewątpliwie Microsoft Office — w różnych odmianach i wersjach, StarOffice oraz OpenOffice. Te ostatnie, należące do grupy bezpłatnego oprogramowania, dopiero zaczynają karierę. Coraz więcej firm z sektora MSP zaczyna ich używać, gdyż w zupełności zaspokajają ich umiarkowane potrzeby, są łatwe w instalacji i na dodatek dostępne w sieci, skąd można je pobrać i zainstalować.

Pakiet biurowy składa się, w zależności od wersji, z szeregu aplikacji ułatwiających pracę pojedynczego pracownika lub całej grupy zajmującej się określonym projektem. Oprócz takich narzędzi jak edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne czy oprogramowanie do tworzenia prezentacji, baz danych oraz zarządzania czasem i kontaktami, a także obsługą poczty elektronicznej, oferują również narzędzia do wspomagania pracy grupowej.

Dla bardziej wymagających

W większych i bardzo dużych korporacjach, nieocenioną rolę spełniają systemy ERP — ułatwiające zarządzanie firmą i procesami biznesowymi. Główną ich zaletą jest możliwość ograniczenia kosztów i podniesienie efektywności pracy. Każde przedsiębiorstwo, które chce być konkurencyjne, musi takie procesy usprawnić — inaczej może zniknąć z rynku. Zdecydowanym liderem ERP jest firma SAP, która posiada 28,5 proc. udziałów w polskim rynku. Za trzy lata chce w nim osiągnąć 40-proc. udział.

Kolejnym dużym graczem na polskim rynku jest Microsoft, specjalizujący się również w rozwiązaniach dla biznesu. W październiku tego roku wprowadził do sprzedaży Microsoft CRM. Aplikacja Microsoft CRM została zaprojektowana, by zapewnić wysoki poziom obsługi klientów i budowanie trwałych relacji z nimi. Pozyskane za pomocą tego narzędzia informacje mają zwiększyć sprzedaż oraz zapewnić wydajną obsługę klienta.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface