Od zaangażowania do wypalenia

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-07-15 20:00

Firmy, które zatrudniają pasjonatów swojego zawodu, osiągają lepsze wyniki finansowe. Łatwo jednak przekroczyć niewidzialną granicę między zaangażowaniem a przepracowaniem.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak motywować podwładnych
  • Jak badać zaangażowanie pracowników w wykonywanie służbowych zadań
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Pracownicy, którzy odpowiednio angażują się w wykonywanie obowiązków służbowych, traktują firmowe wyzwania jako możliwość ciągłej nauki. Chętnie dzielą się swoimi pomysłami i know-how ze współpracownikami.

- Przekazują im dobre praktyki, które funkcjonują w przedsiębiorstwie i podpowiadają, jak warto rozwiązać dany problem. Badania wskazują, że aktywni pracownicy chorują znacznie rzadziej niż ich mniej zmotywowani koledzy – mówi Tomasz Szklarski, współzałożyciel platformy Enpulse.

Według danych Instytutu Gallupa firmy, które zatrudniają osoby cechujące się wysokim poziomem zaangażowania w wykonywanie zawodowych obowiązków, osiągają wyższą rentowność i produktywność.

– Jednak wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, jak łatwo przekroczyć niewidzialną granicę między zaangażowaniem a przepracowaniem. Od tego stanu jest już tylko krok do wypalenia zawodowego. Niestety, z różnych danych eksperckich wynika, że jego syndromem może być zagrożona nawet połowa pracujących Polaków – podkreśla Tomasz Szklarski.

W jaki sposób zaangażowanie pracowników przekłada się na jakość tworzonych produktów i usług?

– W przedsiębiorstwach usługowych, np. w telecentrach, od poziomu wspomnianego zaangażowania zależy to, w jaki sposób zostaną obsłużeni interesanci. A doświadczenie klientów przekłada się na ich sposób postrzegania danej firmy. Z kolei w spółce produkcyjnej zaangażowanie pracowników w wypełnianie obowiązków służbowych ma związek z byciem uważnym i starannym w wykonywaniu poszczególnych czynności. Podwładny, który przykłada się do ich realizacji, jest na nich skupiony. Dzięki temu rzadko ulega wypadkom przy pracy i przestrzega przepisów BHP – zaznacza Tomasz Szklarski.

Ekspert zachęca, aby przedsiębiorcy jak najczęściej badali zaangażowanie pracowników i sprawdzali jego wpływ na jakość tworzonych w firmie produktów i usług.

Weź udział w konferencji "Komunikacja menedżerska", 30 września 2024, Warszawa >>

– Aby zarządzać wspomnianą jakością, należy mierzyć jej poszczególne składowe. W przypadku usług może to być odpowiedź na pytanie, jak naszą firmę odbierają klienci. Natomiast w spółkach produkcyjnych przedsiębiorca powinien monitorować tzw. odrzuty z linii produkcyjnej. Dzięki temu łatwiej dopasuje strategię zarządzania do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa – mówi Tomasz Szklarski.

Nie ma wątpliwości, że zbyt duże zaangażowanie pracowników w wykonywanie obowiązków służbowych prowadzi do ich wypalenia zawodowego, natomiast zbyt małe nie przynosi firmie oczekiwanych efektów biznesowych.

– Dlatego tak istotne są regularne pomiary wspomnianego zaangażowania pracowników, aby móc w porę reagować na zachwianie tej kruchej równowagi – podsumowuje Tomasz Szklarski.