Odpowiedzialność daje firmom zysk

29-02-2012, 00:00

Rozpoznawalność marki, lojalność konsumencka i profity finansowe — oto korzyści z przemyślanej strategii CSR

— Działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu budują świadomości marki wśród konsumentów i ich zaufanie do oferowanych przez firmę produktów — mówi Anna Mazur, konsultant w Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu. Ale do wprowadzenia strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) warto się odpowiednio przygotować.

— Należy dokładnie przeanalizować powody działania i cele, jakie przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć. Strategia CSR nie może być tylko martwym dokumentem. Musi być spójna z taktyką biznesową firmy — wskazuje Katarzyna Rózicka, ekspert Pracodawców RP ds. CSR.

Na wiele sposobów

Przedsiębiorstwo może się zdecydować na działania CSR z zakresu rynku, lokalnej społeczności, środowiska naturalnego i miejsc pracy.

— Wybór zależy najczęściej od wielkości i potrzeb firmy oraz branży, w jakiej działa — zauważa Łukasz Dubiela, prezes fundacji Helios.

Według niego małe i średnie przedsiębiorstwa decydują się zwykle na jedną lub dwie dziedziny, a duże nawet na cztery.

— Wybierająca działanie na rynku firma najczęściej planuje stworzenie społecznie odpowiedzialnego produktu. Przykładem jest Danone i jego „Mleczny Start”. Natomiast wynikiem wprowadzenia działań CSR na rzecz lokalnej społeczności jest zwykle udział w akcjach społecznościowych i sponsoring — dodaje Łukasz Dubiela. Wskazuje przy tym na działania firmy CCC, która inwestuje w sport, głównie w Polkowicach.

— Odpowiedzialny społecznie w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego jest z kolei m.in. Barlinek produkujący panele podłogowe. Za każdy karton sprzedanego produktu firma sadzi jedno drzewo — mówi Łukasz Dubiela. Natomiast przykładem CSR w miejscu pracy może być oferowanie przez BZ WBK pracownikom udogodnień podczas urlopów macierzyńskich.

Krok po kroku

— Opracowanie strategii CSR należy rozpocząć od analizy zewnętrznej. Firma uzyskuje dzięki niej informacje o działaniach konkurentów z tego zakresu. Trzeba też określić cele, jakie przedsiębiorstwo chce osiągnąć, realizując CSR, i zapoznać się z potrzebami otoczenia. Następnie na podstawie wyników paneli dyskusyjnych z interesariuszami, czyli grupami lub osobami, na które firma wpływa i i które wpływają na nią, trzeba wskazać strategiczne obszary, w których CSR będzie wdrażany — podpowiada Katarzyna Rózicka.

Kolejnym etapem jest opracowanie szczegółowego planu wprowadzenia strategii CSR w firmie. Jak podkreśla Irena Pichola z PwC, warto na tym etapie ustalić strukturę zarządzania społeczną odpowiedzialnością w przedsiębiorstwie, wyznaczyć m.in. koordynatora CSR, ambasadorów i zespół projektowy.

— Zarządzaniem CSR powinny się zająć osoby z charyzmą, osobowością i autorytetem — uważa Anna Mazur. Bardzo ważne jest, aby we wszystkich etapach opracowywania strategii działań społecznie odpowiedzialnych uczestniczyli pracownicy.

— Określenie dziedzin działań CSR i ich celów oraz wskazanie najważniejszych grup interesariuszy nie może się odbyć bez ich udziału — mówi Justyna Schaefer-Kurkowiak, specjalistka ds. CSR w Centrum PISOP.

Jolanta Osiak z M&MConsulting dodaje, że pracownicy są ambasadorami firmy, dlatego należy zadbać, by zrozumieli strategię społecznej odpowiedzialności biznesu przyjętą w ich przedsiębiorstwie.

— Powinni się z nią utożsamiać. Ich obowiązkiem jest udział w dyskusji, zgłaszanie pomysłów, zadawanie pytań, bycie odpowiedzialnymi — wskazuje Jolanta Osiak. Pierwsze analizy i wskazanie mocnych i słabych stron firmy w działaniach CSR umożliwia przedsięwzięcie „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu” prowadzone przez Pracodawców RP z udziałem PwC. Jest on finansowane z pieniędzy UE, a udział w nim firm jest bezpłatny.

Wdrożyli, teraz radzą

Raben Group realizowała działania CSR na podstawie wiedzy uzyskanej dzięki komunikacji z pracownikami i klientami.

— Pytaliśmy ich o preferowane formy zaangażowania. Teraz prowadzimy działania dotyczące środowiska naturalnego, bezpieczeństwa na drodze i przedsiębiorczości wśród młodych ludzi — wylicza Joanna Więckowska, menedżer ds. marketingu i komunikacji w Raben Management Services.

Przez kilka ostatnich lat firma m.in. prowadziła zbiórki krwi, szkolenia z bezpiecznej jazdy dla kierowców, pierwszej pomocy.

— Propagujemy również zdrowy styl życia i prawidłowe odżywianie. Każdego dnia dostarczamy pracownikom do biur i na magazynów owoce oraz organizujemy akcje specjalne, np. Zdrowy Tydzień — dodaje Joanna Więckowska.

W działania CSR angażują się także pracownicy PBG. W 2011 r. uczestniczyli w programie ratowania orła bielika (wspólnie z Komitetem Ochrony Orłów).

— Ponadto przeprowadziliśmy kampanię „Rowerem do pracy”, a na terenie firmy posadziliśmy „Nasz Las” — chwali się Magdalena Kaniewska, menedżer ds. CSR w PBG.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Odpowiedzialność daje firmom zysk