Odra zyska na znaczeniu

Krzysztof Grzegrzółka
opublikowano: 18-10-2001, 00:00

Do 2015 r. Odra powinna stać się jedną z głównych dróg transportowych zachodniej Polski. Prezydent podpisał ustawę o inwestycjach na Odrze.

Autorzy programu rozwoju drogi wodnej Odry szacują, że do 2015 r. na Odrze nastąpi wzrost przewozów o 30-41 mln ton. Dla porównania, w ubiegłym roku żeglugą śródlądową przetransportowano nieco ponad 10 mln ton ładunków. Aby rzeka mogła spełnić parametry drogi wodnej co najmniej III klasy (im wyższa klasa, tym lepsza żeglowność), trzeba przebudować jej łuki, zbudować 21 stopni piętrzących, dobudować 19 śluz, a także podwyższyć zawieszone nad nią mosty. Całkowity koszt niezbędnych inwestycji wyniesie 6 mld zł.

Odra ma 845 km długości, w tym 742 km na terenie Polski. Na długości 179 km stanowi granicę z Republiką Federalną Niemiec, a 8 km górnej Odry to granica z Republiką Czeską. Według autorów projektu przekształcenia Odry w drogę komunikacyjną, 70 kilometrów pomiędzy ujściem Olzy a Koźlem wymaga ponownego studium zagospodarowania. Dotychczasowe studia przewidywały tam budowę kanału Odra-Dunaj. Kanał Gliwicki o długości 41 km wraz z portami Gliwice i Koźle na Odrze wymagałby odmulenia oraz remontu 10 śluz. Odcinek od Koźla do Brzegu Dolnego o długości 197 km wymagałby przebudowy jazów i remontu kilkunastu śluz. Odcinek Odry środkowej o długości 261 km wymagałby zaś natychmiastowego rozpoczęcia budowy stopnia wodnego w Malczycach, wyposażonego w elektrownię wodną. Nie wymagałby dużych nakładów tylko odcinek Odry od ujścia Nysy Łużyckiej do ujścia Warty o długości 75,2 km. Natomiast uzgodnień tych prac z Niemcami wymagałaby modernizacja odcinka od ujścia Warty do Szczecina o długości 124 km.

Program Odra 2006 sięga 2015 r. Data 2006 jest związana z obowiązywaniem obecnego budżetu Unii Europejskiej, który m.in. przewiduje środki na rozwój infrastruktury transportowej. Na razie program ten jest nastawiony prawie wyłącznie na przeciwdziałanie powodzi i ochronę środowiska. Wydatki na ten cel wyniosą 10 mld zł. Natomiast tylko 11,5 proc. tej kwoty ma być przeznaczone na użeglownienie rzeki i jej regulację.

Na przystosowanie rzeki do wymogów współczesnej żeglugi rządu polskiego długo nie będzie stać. Nadzieję wzbudza perspektywa przystąpienia Polski do Unii Europejskiej i szansa na finansowanie prac rzecznych z funduszy unijnych. Odra jest rzeką międzynarodową i stanowi część transeuropejskiego korytarza transportowego, który składa się też z linii kolejowej i autostrady łączącej Bałtyk z Morzem Śródziemnym.

Krzysztof Grzegrzółka

k.grzegrzolka@pb.pl tel. (22) 611-62-36

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Grzegrzółka

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Odra zyska na znaczeniu