Czytasz dzięki

Oknoplast celuje w miliard

opublikowano: 19-06-2018, 22:00

Producent okien chce w przyszłym roku rozpocząć rozbudowę podkrakowskiej fabryki i zwiększyć jej moce produkcyjne o 30-40 proc.

Oknoplast to największy polski producent plastikowych okien. Jego skonsolidowane przychody w tym roku mają sięgnąć 700-720 mln zł. Trzy czwarte pochodzi z eksportu, głównie do Niemiec, Włoch i Francji.

Zobacz więcej

Fot. Grzegorz Kawecki

— Chcemy, by w 2021 r. przychody sięgnęły ok. 1 mld zł — deklaruje Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu.

Firma chce osiągnąć ten cel m.in. dzięki rozbudowie mocy produkcyjnych w fabryce w Ochmanowie pod Krakowem. Budowa ma ruszyć w przyszłym roku, i docelowo w 2020 r. zwiększyć zdolności produkcyjne fabrykio 30-40 proc. Oknoplast zamierza wydać na inwestycję ok. 40 mln zł, z czego 30 mln zł miałoby być przeznaczone na automatyzację procesów produkcyjnych. Spółka sfinansuje projekt z funduszy własnych, kredytu i leasingu. Obecnie w trzech fabrykach Oknoplastu przy produkcji pracuje ok. 1,4 tys. osób (łączne zatrudnienie wynosi ok. 1,8 tys.). Dzięki zwiększeniu automatyzacji rozbudowa zakładu pod Krakowem zwiększy zatrudnienie tylko o ok. 10 proc. Zysk netto firmy sięga 7-8 proc. przychodów. Według prezesa, taki poziom marżowości jest satysfakcjonujący i powiem być utrzymany w przyszłości także przy rosnących przychodach. Zagrożeniem są rosnące koszty pracy i surowców.

— Płace to obecnie 15 proc. ogólnych kosztów — mówi szef Oknoplastu.

W związku z sytuacją na rynku pracy spółka podnosi pensje o 5-7 proc. rocznie. W zeszłym roku istotnie zwiększyły się również koszty zakupu surowców używanych przez fabryki Oknoplastu, m.in. stali czy aluminium. Prezes liczy się z tym, że i w tym roku trzeba będzie więcej płacić za surowce.

— Spodziewam się, że w tym roku aluminium może podrożeć o kolejne 10 proc., PCV o ok. 7 proc., ale ceny szkła ustabilizują się — mówi Mikołaj Placek.

Oknoplast nie planuje na razie żadnych akwizycji. Jeśli już do nich dojdzie, to nie w Europie, gdzie firma ma sieć sprzedaży w 13 krajach, lecz poza nią.

— Mamy już certyfikaty umożliwiające sprzedaż w Stanach Zjednoczonych. Myślimy o pojawieniu się na rynkach Ameryki Północnej, a potem Południowej — mówi Mikołaj Placek. © Ⓟ

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane