Okocim odzyskał trzecie miejsce

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-04-11 00:00

Okocim odzyskał trzecie miejsce

W ciągu trzech miesięcy 2001 roku branża piwna ulokowała na rynku 4,6 mln hl piwa i zanotowała 6-proc. wzrost sprzedaży. W marcu na rynek trafiło około 1,7 mln hl piwa. Okocim wyprzedził Brau Union i wskoczył na podium.

W marcu browary ulokowały na rynku około 1,7 mln hl piwa. Po trzech miesiącach tego roku krajowi producenci zdołali sprzedać 4,6 mln hl. Oznacza to wzrost o niemal 6 proc. w porównaniu z I kwartałem 2000 roku.

Wyniki te są inne od nienaturalnie wysokiej sprzedaży w pierwszych dwóch miesiącach tego roku (wzrost o ponad 28 proc. w styczniu i 11 proc. po lutym). Była ona spowodowana m.in. gromadzeniem zapasów przez hurtowników piwa przed lutowymi podwyżkami akcyzy. W marcu wszystko wróciło do normy i rynek dosyć gwałtownie zmniejszył tempo wzrostu. Jeżeli porównać wyniki uzyskane przez branżę w marcu 2000 i marcu 2001 r., to okazuje się, że w tym roku browary sprzedały o kilkadziesiąt tysięcy hektolitrów piwa mniej niż w ubiegłym.

Zaskakujący wzrost

Po pierwszym kwartale 2001 roku dwaj najwięksi producenci piwa niemal zrównali się pod względem wielkości sprzedaży. Lider, czyli Grupa Żywiec (Warka, Leżajsk, EB i Żywiec), zdołał w ciągu trzech miesięcy sprzedać według szacunkowych obliczeń około 1,46 mln hl piwa, co daje temu producentowi około 31,5-proc. udział w krajowym rynku i dynamikę sprzedaży na poziomie 9 proc. Niewiele gorszy wynik odnotowała Kompania Piwowarska (połączone browary Lech i Tychy), która wypuściła na rynek ponad 1,42 mln hl piwa. Tym samym osiągnęła 30,8-proc. udział w rynku i dynamikę po trzech miesiącach wynoszącą niemal 20 proc.

Znakomicie rok rozpoczął Okocim. Firma z Brzeska, sprzedając około 321 tys. hl piwa do końca marca, zanotowała jedną z najwyższych dynamik w całej branży, sięgającą 31 proc. w stosunku do takiego samego okresu 2000 roku. Wynik ten spowodował, że spółka wskoczyła na trzecie miejsce w stawce krajowych producentów piwa, opanowując niemal 7 proc. rynku.

Trudny rok

W pokonanym polu pozostała m.in. austriacka Grupa Brau Union (Browary Warszawskie, rzeszowski Van Pur i bydgoski Kujawiak), która w ciągu trzech miesięcy ulokowała na rynku około 310 tys. hl piwa. O 60 tys. hl mniej od Brau Union sprzedała grupa Bitburgera, w skład której wchodzi szczeciński Bosman oraz Kasztelan z Sierpca. Oba browary do końca marca sprzedały około 250 tys. hl, z czego sam Sierpc blisko 122 tys. hl, notując tym samym 5-proc. wzrost sprzedaży. Dobrymi wynikami pochwalić się też może lubelska Perła. Browar, którego właścicielami są Hubert Gierowski oraz Małopolski Browar Strzelec, sprzedał do końca marca 108 tys. hl piwa i zanotował 30-proc. dynamikę sprzedaży. Fatalnie dla odmiany rozpoczęły rok białostockie Dojlidy. Według nieoficjalnych danych, browar ten w ciągu trzech miesięcy wypuścił na rynek około 44 tys. hl piwa i zmniejszył sprzedaż w porównaniu z trzema miesiącami ubiegłego roku o ponad 60 proc.

Według przedstawicieli branży, ten rok będzie dla producentów piwa wyjątkowo trudny: na czerwiec przewidziana jest kolejna podwyżka akcyzy, a jesienią wejdą w życie obostrzenia w reklamie.