Okrągłe nosy

opublikowano: 17-04-2014, 00:00

To początek końca ciężarówek, jakie znamy.

Parlament Europejski (PE) przegłosował zmiany, które przyczynią się do zniknięcia z europejskich dróg samochodów ciężarowych z kabinami w kształcie cegły. Znikną jednak wtedy, gdy pomysł poprą państwa członkowskie.

— Każdego roku tysiące ludzi giną, a o wiele więcej odnosi rany w wypadkach z ciężarówkami. Zaokrąglone kabiny mogą zapobiec setkom wypadków. Rządy krajów UE, w tym Polski, mają moralny obowiązek poprzeć tę decyzję — uważa Jeannot Mersch, prezydent Europejskiej Federacji Ofiar Wypadków Drogowych.

Nowe auta mają mieć bardziej opływowe „nosy”. Część dodatkowej przestrzeni kabiny ma być użyta, by zlikwidować martwe pola. Projektanci muszą też stworzyć „strefę zgniotu” i sprawić,by piesi i rowerzyści nie byli podczas kolizji wciągani pod koła. PE dodaje, że zaokrąglony przód zmniejszyłby też zuzycie paliwa o 7-10 proc.

Producenci ciężarówek sprzeciwiają się proponowanym zmianom. Niektórzy lobbują za zakazem stosowania nowych kształtów do 2025 r., powołując się na „neutralność konkurencyjną”. Ale PE chce, żeby producenci mogli sprzedawać nowe kabiny od razu, a od 2022 r. zmiany byłyby już obowiązkowe.

W 2011 r. ciężarówki uczestniczyły w Europie w 15 proc. wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Zginęło ponad 4,2 tys. osób. Państwa członkowskie UE będą teraz negocjowały z PE terminy wprowadzenia nowych zasad konstruowania ciężarówek. Nie jest pewne, czy nowe kabiny pojawią się szybko, bo część krajów składania się do poparcia producentów ciężarówek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy