Opakowanie ma znaczenie

opublikowano: 19-07-2018, 22:00

Mimo deklarowanej świadomości na ten temat, aż 40 proc. Polaków w ogóle nie segreguje opakowań

Badanie przeprowadzone przez ośrodek Kantar TNS pod koniec maja 2018 r. pokazało, że do zasad segregacji opakowań stosuje się sześciu na 10. Polaków (60 proc.). Najczęściej są to osoby z wykształceniem wyższym i mieszkańcy małych miast i wsi. Wiedza w zakresie segregacji jest najwyższa w województwach kujawsko-pomorskim, podkarpackim i świętokrzyskim.

Recykling opakowań kartonowych w Europie wynosi 47 proc., natomiast w Polsce, według szacunków — 30 proc. Stowarzyszenie na rzecz Kartonów do Płynnej Żywności i Środowiska (ACE), które tworzą m.in. Elopak, SIG Combibloc, Tetra Pak, BillerudKorsnäs i Stora Enso, uruchamia platformę dla koordynowania działań angażujących branżę w rozwój recyklingu. Będzie miała siedzibę we Frankfurcie nad Menem i ściśle współpracowała z krajowymi firmami przemysłowymi — mówi Jan Jasiński, prezes Fundacji ProKarton.
Zobacz więcej

PLANY:

Recykling opakowań kartonowych w Europie wynosi 47 proc., natomiast w Polsce, według szacunków — 30 proc. Stowarzyszenie na rzecz Kartonów do Płynnej Żywności i Środowiska (ACE), które tworzą m.in. Elopak, SIG Combibloc, Tetra Pak, BillerudKorsnäs i Stora Enso, uruchamia platformę dla koordynowania działań angażujących branżę w rozwój recyklingu. Będzie miała siedzibę we Frankfurcie nad Menem i ściśle współpracowała z krajowymi firmami przemysłowymi — mówi Jan Jasiński, prezes Fundacji ProKarton. Fot. Marek Wiśniewski

W przeciwieństwie do starszych, ludzie w wieku 15-29 lat nie przywiązują wagi do segregacji odpadów opakowaniowych w polskich domach (40 proc. ankietowanych).

Brakuje informacji

— W lipcu 2017 r. weszło w życie rozporządzenie ministra środowiska w sprawie szczegółowego sposobu zbierania wybranych frakcji odpadów, zgodnie z którym ujednolicono system selektywnej zbiórki w postaci czterech pojemników: niebieskiego na papier, zielonego na szkło, żółtego na plastik, metal i odpady wielomateriałowe oraz brązowego na odpady ulegające biodegradacji. W tym roku ustalono także strategiczne cele w zakresie rozwoju recyklingu odpadów komunalnych — 55 proc. w 2025 r. i 65 proc. w 2035 r. — przypomina Jan Jasiński, prezes Fundacji ProKarton, inicjator badania.

Respondenci zapytani, do jakiego pojemnika wrzucają zużyte kartony po mleku i sokach, w pierwszej kolejności wymienili pojemniki w kolorze żółtym (30 proc.), co oznacza prawie dwukrotny wzrost użycia odpowiedniego (żółtego) pojemnika lub worka przeznaczonego do segregacji odpadów wielomateriałowych (w 2017 r. korzystanie z nich deklarowało 17 proc. ankietowanych). Na dalszych miejscach wskazali pojemniki: niebieski na papier (16 proc.), zielony na szkło (9 proc.) i brązowy na odpady bio (4 proc.). Aż 36 proc. osób przyznaje, że nie zwraca na to żadnej uwagi (rok temu było to 45 proc.).

Polacy w odpowiedzi na pytanie, co zachęciłoby ich do segregowania zużytych kartonów po mleku i sokach, wymienili jasną informację, do jakiego pojemnika powinny trafiać poszczególne odpady oraz prowadzenie lepszych działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie segregacji odpadów (36 proc.). W dalszej kolejności wskazywali lepszą dostępność pojemników do selektywnej zbiórki odpadów w miejscu zamieszkania (18 proc.) i pewność, że selektywna zbiórka i recykling odpadów opakowaniowych są przeprowadzone rzetelnie (17 proc.).

Na ostatnim miejscu znalazły się społeczne akcje zbierania kartonów, np. sprzątanie okolicy (8 proc.). Natomiast 23 proc. badanych twierdzi, że żadne dodatkowe działania nie zachęciłyby ich do wprowadzenia w życie zasad selektywnej zbiórki.

— Z badania wynika, że działania informacyjno-edukacyjne w zakresie selektywnej zbiórki odpadów są kluczowe, by zachęcić Polaków do segregowania zużytych kartonów po mleku i sokach. Jako Fundacja staramy się nieustannie edukować społeczeństwo i kształtować postawy ekologiczne. Przez tworzenie ekologicznych wydarzeń oraz wspieranie akcji i inicjatyw związanych z selektywną zbiórką i recyklingiem chcemy podnosić motywację do wprowadzania w życie zasad segregacji odpadów — podkreśla Jan Jasiński.

Bezpieczne i czytelne

Z raportu Tetra Pak wynika, że konsumenci poszukują producentów, którzy nie tylko oferują wyroby dobrej jakości, ale też coraz bardziej zwracają uwagę na opakowania, by w naturalny sposób chroniły zawartość i były funkcjonalne i przyjazne środowisku.

— Rola opakowania jest ważnym składnikiem bezpiecznego żywienia. Aby zapewnić bezpieczeństwo, niezbędne jest monitorowanie pod względem jakości zdrowotnej wszelkich opakowań żywności służących do jej przechowywania lub przygotowywania. Prócz obowiązującego nadzoru nad jakością zdrowotną opakowań żywności pożądana jest też edukacja konsumentów w celu samoochrony przed używaniem mniej bezpiecznych opakowań — uważa prof. Jadwiga Charzewska z Instytut Żywności i Żywienia.

Ewa Gromadzka z SM Mlekpol dodaje, że opakowanie musi także być oznakowane w taki sposób, by było czytelne dla konsumenta: zawierać markę, pochodzenie i skład oraz wartość odżywczą produktu.

Przemysł opakowaniowy wciąż się zmienia. Wielkość opakowań będzie dostosowana do potrzeb singli i dużych rodzin, co ograniczy marnotrawstwo żywności.

— Opakowania zwiększą swoją funkcję komunikacyjną. To z nich już dziś dowiadujemy się, z jakiego gospodarstwa pochodzi kupione mleko, i rozwój w tej dziedzinie jest szybki. W niedalekiej przyszłości spodziewam się opakowań z biomateriałów o jeszcze lepszych właściwościach niż już dostępne. Rozwój potrzebny jest również w systemach recyklingu — dbanie o środowisko musi być łatwe — podkreśla Annika Olsson z Wydziału Inżynierii na Uniwersytecie w Lund w Szwecji.

Cały przemysł musi skupić się na realizacji unijnych celów związanych z rozwojem zrównoważonej, niskoemisyjnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarki.

— Tworząc opakowania, korzystamy z materiałów o możliwie najniższym wpływie na środowisko w całym cyklu życia produktu. Pracujemy nad rozwiązaniami przyśpieszającymi wyższą efektywność recyklingu — twierdzi Kinga Sieradzon, dyrektor Tetra Pak w Polsce.

Europejczycy kupują codziennie ponad 500 mln płynnych produktów spożywczych: mleko, soki, wodę, napoje gazowane, piwo, jogurty. Kartony po płynnej żywności nadają się do przetworzenia. W 2016 r. w Unii Europejskiej 47 proc. z nich poddano recyklingowi. Można je przerabiać kilkakrotnie (zależy to m.in. od rodzaju włókien celulozowych).

— Świadomość rośnie, ale wciąż daleko nam do standardów bogatych krajów. To pokazuje, że od deklaracji do rzeczywistości jest jednak spory dystans — mówiła podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Julia Patorska z Deloitte, zwolenniczka idei gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ ).

 

Jak w blenderze

Recykling opakowań kartonowych jest dosyć prosty. Zaczyna się od wymieszania pustych opakowań z wodą — wygląda to trochę jak w kuchennym blenderze. Następnie masa jest mieszana przez około 20 minut, włókna papieru wchłaniają wodę i oddziela się warstwa pulpy papierowej, plastiku i aluminium. Włókna papieru na skutek ruchu obrotowego są oddzielane od plastiku i aluminium. Oddzielony papier oraz plastik i aluminium mogą być ponownie użyte do tworzenia nowych produktów. Włókna papieru są ponownie używane do produkcji elementów takich jak pudełka płatków śniadaniowych, pudełka do pizzy czy papier do drukarek.

Źródło: na podstawie raportu TetraPak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Opakowanie ma znaczenie