Operator zapewnia nie tylko łącza

Kamil Kosiński
opublikowano: 26-10-2009, 00:00

Brakuje centralki, firewalla, routera? W określonych sytuacjach to wszystko może dostarczyć operator telekomunikacyjny. I to po rozsądnej cenie.

ilka lat temu firma logistyczna Ponetex Logistics nawiązała współpracę z Telekomunikacją Polską. Jak w przypadku każdej innej umowy z operatorem telekomunikacyjnym podstawowym celem kontraktu było zapewnienie firmie odpowiednich łączy, pozwalających na prowadzenie działalności operacyjnej. Jednak Ponetex wydzierżawił nie tylko same łącza. Switche i centralka telefoniczna, z których korzystał, również były własnością TP. Pod względem ceny oferta operatora była porównywalna z leasingiem urządzenia. W cenie leasingu byłaby jednak sama centralka, a TP zaoferowała nie tylko łącznicę, ale też serwis i nadzór nad sprzętem.

— Sprzęt został już spłacony i przeszedł na naszą własność. Z perspektywy lat jestem zadowolony z tamtego rozwiązania. W naszym przypadku się sprawdziło. Firmy leasingowe niechętnie finansowały wtedy takie inwestycje — mówi Waldemar Osmólski, prezes Ponetex Logistics.

Outsourcing? Chętnie

Oferowana obecnie przez TP usługa wirtualnej sieci prywatnej (VPN) również pozwala na zlecenie gigantowi czegoś więcej niż tylko samego dostarczenia łączy. Potencjalny klient TP może więc korzystać z sieci rozległej między swoimi oddziałami bez konieczności zakupu switche’y czy routerów, zatrudniania osób odpowiedzialnych za administrację sieci. Operator nie zechciał jednak odpowiedzieć, jaki jest próg wejścia do takiej obsługi.

Nie jest jednak jedynym świadczącym tego typu usługi. To niemal standardowa oferta jego mniejszych konkurentów.

— Netia dysponuje jedną z najnowocześniejszych platform IP, produkcji Ericssona. Oferujemy więc klientom praktycznie pełną gamę usług, zarówno tradycyjnych, jak i na bazie IP, promując również model outsourcingowy — zaznacza Karol Wieczorek, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej Netii.

— Jako dopełnienie indywidualnie tworzonego pakietu usług telekomunikacyjnych dla klienta biznesowego Telefonia Dialog oferuje możliwość najmu sprzętu telekomunikacyjnego. Dobór urządzeń oraz warunki użytkowania określane są elastycznie, odrębnie dla każdego klienta. Nie stosujemy progów dostępności sprzętu telekomunikacyjnego w ramach świadczonej usługi. Jesteśmy w stanie zaoferować najem sprzętu praktycznie każdemu klientowi biznesowemu — podkreśla Marcin Pluciński, kierownik działu sprzedaży rynku biznes w Telefonii Dialog.

Poza sprzętem niezbędnym do konfigurowania sieci rozległych operatorzy oferują wiele innych usług, dalece wykraczających poza samo dostarczenie łącza. Korzystający z dostępu do internetu Dialnet Biznes w telefonii Dialog mogą np. uzyskać specjalne urządzenie SSG firmy Juniper Networks, zawierające poza podstawowymi funkcjami routera i fierwalla system antywirusowy i antyspamowy oraz mechanizmy filtrowania treści WWW. Poza standardową konfiguracją przygotowaną przez Dialog klienci mają możliwość wykreowania własnej polityki bezpieczeństwa, dopasowanej do swoich wymagań biznesowych.

Podłącz do gniazdka

Z kolei Netia do małych i średnich przedsiębiorstw kieruje pakiet OneOffice. Poza różnorakimi usługami stricte telekomunikacyjnymi w ramach abonamentu klient otrzymuje firewall, zabezpieczenia antywirusowe oraz 800 MB na pocztę elektroniczną i 200 MB na stronę internetową, co eliminuje konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów hostingu.

— Wszystkie te usługi zostały zintegrowane w jednym urządzeniu, które umożliwia również tworzenie bezprzewodowej sieci komputerowej. Aby z nich korzystać, wystarczy wpiąć urządzenie do gniazdka telefonicznego. Konfiguracja i uruchomienie wszystkich usług następuje automatycznie — zapewnia Karol Wieczorek.

Większym firmom w ramach linii biznesowej Voice Solution Netia proponuje m.in. centrale telefoniczne oraz usługi infolinii. Szczegóły takich kontraktów, podobnie jak u innych operatorów, są ustalane indywidualnie i w założeniu mają pozwolić klientom telekomu na optymalizację kosztów bez konieczności zakupu sprzętu i ponoszenia kosztów jego serwisu i rozbudowy.

Jak to wychodzi w praktyce, zależy w dużej mierze od zdolności negocjacyjnej klientów. Choćby podstawowa wiedza o działaniu firm telekomunikacyjnych jasno jednak wskazuje, że korzystanie z wielu usług u jednego operatora pozwala w znacznym stopniu obniżyć koszty każdej z nich. Odrębną kwestią pozostaje sprawa funkcjonalności tego, za co się płaci. Dla klienta ważne jest, aby rozwiązania były proste i skuteczne, nie angażujące użytkowników w zawiłe kwestie techniczne i nie wymagające zatrudniania dodatkowego personelu. A z tym nie zawsze jest tak, jak podczas negocjacji kontraktu zapewniają operatorzy. l

Kamil Kosiński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu