OPIS2-PSA nie zbuduje fabryki w Polsce, woli Słowację

Naftobudowa Spółka Akcyjna
15-01-2003, 14:10

(Depesza uzupełniona o dodatkowe szczegóły i komentarz)

PARYŻ/WARSZAWA (Reuters) - Francuski producent samochodów PSA Peugeot Citroen poinformował w środę, że warta 700 milionów euro nowa fabryka koncernu w Europie Środkowej powstanie na Słowacji w miejscowości Trnawa.

To w ostatnim czasie już druga porażka Polski w walce o zagraniczne inwestycje na rynku samochodowym w Europie Środkowej. Rok temu japońsko-francuskie konsorcjum Toyota-Peugeot oznajmiło, że fabrykę taniego, małolitrażowego samochodu zbuduje w czeskim Kolinie koło Pragi.

Tym razem faworytem rywalizacji o nową inwestycję było polskie Radomsko. Dlatego decyzja francuskiej grupy była dla rynku zaskoczeniem i po jej ogłoszeniu kurs słowackiej korony umocnił się.

W środowym komunikacie koncern PSA poinformował, że poczynając od 2006 roku nowa montownia, która powstanie około 45 kilometrów od Bratysławy, będzie produkować 300.000 pojazdów rocznie. Jednocześnie będzie to jedna z największych fabryk francuskiego koncernu, a pracę w nowym zakładzie znajdzie 3.500 osób.

"Dzięki tej lokalizacji nasza baza produkcyjna przybliży nas do rynków, na których znacząco umacniamy swoją pozycję" - głosi komunikat PSA.

"To doskonała i zaskakująca wiadomość, ponieważ początkowo Peugeot zapowiadał, że zostanie ogłoszona dopiero 28 stycznia. Jesteśmy bardzo szczęśliwi" - powiedziała rzeczniczka Ministerstwa Gospodarki Słowacji - Dagmara Hlawata.

Wśród powodów decyzji grupa wymienia możliwość budowy bazy dostawczej obok nowych zakładów, tradycję przemysłową regionu, dobrze wykształconą siłę roboczą oraz dostęp do rynków, na których PSA planuje dynamiczny rozwój.

O planach budowy fabryki w Europie Środkowej PSA informował pod koniec października ubiegłego roku, a wśród potencjalnych lokalizacji rozważano oprócz Słowacji - Czechy, Polskę i Węgry.

Jak mówił wówczas prezes PSA, Jean-Martin Folz grupa chce przenieść środek ciężkości produkcji na wschód i wykorzystać możliwości handlowe, jakie stwarzają te rynki. Za decydujący czynnik wyboru lokalizacji pod budowę nowego zakładu Folz wymienił niskie koszty pracy.

W 2002 roku PSA zwiększył swoje udziały w rynku motoryzacyjnym Europy Środkowej do 12,7 procent z pięciu pięć lat wcześniej. Obecnie grupa wdraża strategię, która ma pozwolić jej osiągnąć roczną sprzedaż aut na poziomie ponad czterech milionów od 2006 roku. W 2002 roku sprzedano ich 3,267.000, a w 1997 roku 2.100.000 sztuk.

((Tłumaczył: Piotr Skolimowski; Redagowała: Barbara Woźniak; Reuters Messaging: piotr.skolimowski.reuters.com@reuters.net; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, warsaw.newsroom@reuters.com))

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Naftobudowa Spółka Akcyjna

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / OPIS2-PSA nie zbuduje fabryki w Polsce, woli Słowację