Opisujemy e-rzeczywistość

WOJCIECH KOWALCZUK
18-10-2017, 22:00

Po co komu jeszcze jeden ranking firm — takie pytanie zadane w kontekście „e-Gazel Biznesu” byłoby być może uzasadnione jeszcze 10 lat temu, gdy e-handel był w Polsce nowinką i stanowił ułamek sprzedaży detalicznej. Dziś nikt nie kwestionuje już ani pozycji sprzedaży internetowej, ani jej rosnącego wpływu na obraz handlu detalicznego, ani celowości sporządzania listy najbardziej dynamicznie rozwijających się jej reprezentantów. Sprzedaż w sieci przyczynia się do zmiany funkcji tradycyjnych sklepów, które stają się bardziej salonami wystawowymi niż miejscami dokonywania zakupów. Wpływa także na upowszechnienie nowych form płatności bezgotówkowych. Zmienia również obraz rynku usług transportowo-logistycznych, w których rozkwit przeżywają, niedoceniane jeszcze dekadę temu przez większość operatorów, usługi kurierskie B2C. To tylko najbardziej dostrzegalne efekty rozwoju e-handlu, które uzasadniają tworzenie kolejnych edycji rankingu firm e-commerce, będących motorem wszystkich wspomnianych zmian.

Jak powstawał ranking

— e-Gazelą Biznesu mogła zostać każda firma zajmująca się handlem w internecie, która w latach 2015-16 odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży i zysk w 2016 r.

— Sporządzając ranking, firma ARC zapraszała telefonicznie oraz online przedsiębiorstwa trudniące się e-handlem do udziału w zestawieniu, a następnie weryfikowała wyniki tych firm, które skorzystały z zaproszenia lub zgłosiły się same, korzystając z formularza zamieszczonego na stronie internetowej

http://egazele.pb.pl/.— Dane finansowe, o których podanie prosili ankieterzy ARC, to przychody i zysk firm z lat 2015 i 2016.

— Na liście rankingowej publikujemy tylko wyrażony w procentach przyrost obrotów w branych przez nas pod uwagę latach i to on decyduje o zajmowanym przez firmę miejscu.

Dlatego właśnie wszelkie próby opisania firm z branży e-commerce wydają się celowe, bo są po prostu próbami opisania handlowej rzeczywistości. Sporządzanie takich rankingów jest jednak niełatwe i wymaga przyjęcia pewnych niezmiennych zasad, które po kilku latach pozwalają uzyskać obraz branży. Czwarta edycja listy „e-Gazele Biznesu” pod względem metodologii opracowania nie różni się od trzech poprzednich. Dane zawarte w złożonych przez e-przedsiębiorców zgłoszeniach zweryfikowali specjaliści firmy ARC Rynek i Opinia. O zajmowanych przez przedsiębiorstwa miejscach w rankingu zdecydował wyrażony w procentach przyrost obrotów, osiągnięty w roku 2016 wobec roku poprzedniego. Celem „e-Gazel Biznesu” — podobnie jak w przypadku sporządzanego już od lat osiemnastu zestawienia najbardziej dynamicznych małych i średnich firm „Gazele Biznesu”, które było dla nich inspiracją — jest promowanie przedsiębiorstw niewielkich, ale rozwijających się bardzo szybko. Ponieważ jednak nawet liderzy e-handlu nagrody i wyróżnienia wolą odbierać „w realu”, podobnie jak w latach poprzednich wręczymy je w trakcie pięciu gal zorganizowanych w stolicach wybranych regionów. Będzie to być może jedyna w roku okazja, by odłożyć na bok informatyczne narzędzia i oddać się kultywowaniu kontaktów osobistych. © Ⓟ

Tu się spotkają e-Gazele

- 18 października 2017

Katowice, Hotel Monopol

laureaci z województw: śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego

- 19 października 2017

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

laureaci z województw: małopolskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego

- 16 listopada 2017

Poznań, IBB Andersia Hotel

laureaci z województw: wielkopolskiego, zachodniopomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego

- 29 listopada 2017

Warszawa, Endorfina Foksal

laureaci z województw: mazowieckiego, lubelskiego, podlaskiego, warmińsko- -mazurskiego

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WOJCIECH KOWALCZUK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Opisujemy e-rzeczywistość