Opłaca się, choć nie jest tanio

Emil Górecki
opublikowano: 2005-12-12 00:00

Przedsiębiorcy dostrzegają potrzebę udziału w targach i wystawach. Wiąże się to ze sporymi wydatkami, ale wystawca może starać się o dofinansowanie.

Koszty uczestnictwa w targach zależą od rangi i miejsca imprezy, usytuowania stoiska, jego wyposażenia i dodatkowych usług.

Ile za metr

Międzynarodowe Targi Poznańskie (MTP) oferują 1 mkw. powierzchni krytej, niezabudowanej od 25 EUR.

— Cena zależy od wielkości i prestiżu konkretnych targów. Powierzchnia kryta niezabudowana na parterze podczas targów Gastro-Invest-Hotel kosztuje 50 EUR za 1 mkw., a podczas Polagry Food — czołowej imprezy w Polsce i w Europie — 82 EUR — tłumaczy Sławomir Erkiert z MTP.

Wystawcy mogą skorzystać ze standardowego stoiska o wielkości 6 mkw. od 225 EUR. Podobno nie są to ceny wygórowane.

— Międzynarodowe Targi Budownictwa Budma liczą się w Europie, więc 90 EUR za 1 mkw. jest dla wystawców atrakcyjne. W Moskwie trzeba zapłacić 400 USD za 1 mkw., a w Niemczech — 190 EUR — wylicza Sławomir Erkiert.

Warszawska firma Międzynarodowe Targi Polska podaje ceny w złotówkach. Magdalena Podlaska wylicza koszty na targach TT Warsaw Tour & Travel:

— Kryty 1 mkw. z zabudową standardową kosztuje 713 zł. Wystawca musi też zapłacić 220 zł opłaty rejestracyjnej i 435 zł za wpis do katalogu. Do tego należy doliczyć VAT — mówi Magdalena Podlaska.

Agencja Promocji Zagranicznej EuroAp organizuje polskie wystawy na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. Tu ceny są sporo wyższe. Metr kwadratowy kosztuje co najmniej 100-150 EUR, ale może kosztować 200-300 EUR i więcej. Nie wszystkich wystawców stać na taki wydatek.

— Nasza firma specjalizuje się w organizacji wspólnych stoisk Polska Oferta. Firmy mogą promować się już od 990 zł. Jest to jednak najprostsza forma polegająca na dystrybucji ulotek. Jeśli do tego zarezerwujemy panel ścienny na ekspozycję planszy reklamowej to cena wyniesie do 1890 zł — mówi Małgorzata Pietuch z EuroAp.

Komu dopłatę

Targi i wystawy zagraniczne są formą promocji polskiej gospodarki. Dlatego wystawca może skorzystać z pomocy publicznej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO WKP), która obejmuje zarówno dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jak również współfinansowanie ze środków budżetu państwa. O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą i mają siedzibę lub filię na terytorium Polski. Dotyczy to głównie przedsiębiorstw małych i średnich, ale i duże firmy mogą skorzystać z tych dopłat. Dofinansowaniem objęte są imprezy wystawiennicze wyszczególnione na listach A, B i C.

Na liście A znajdują się polskie ekspozycje narodowe — rocznie jest ich 5-6. Lista B obejmuje kalendarzowe targi o priorytetowym znaczeniu dla gospodarki polskiej. Na listach C umieszczane są inne ważne targi kalendarzowe. Listy sporządzone zostały w 2004 r. na lata 2005-06 i uzupełniane są o nowe pozycje. Dofinansowaniem objętych jest ponad 600 zagranicznych imprez wystawienniczych.

Pieniądze czekają

— Wysokość dofinansowania do targów lub wystaw w ramach funduszu SPO WKP to 50 proc. wydatków kwalifikowanych netto. Nie może ona przekroczyć 20 tys. zł za udział w jednej imprezie, a w przypadku wyjazdowych misji gospodarczych — 7,5 tys. zł. W ciągu roku kalendarzowego przedsiębiorca ma prawo skorzystać z dofinansowania do pięciu imprez targowo-wystawienniczych i pięciu misji, ale kwota łącznej pomocy w ostatnich trzech latach nie może przekroczyć 100 tys. EUR — tłumaczy Hanna Kusiak, p.o. zastępcy dyrektora Departamentu Inwestycji Zagranicznych i Promocji Eksportu Ministerstwa Gospodarki.

Resort pomaga

Przedsiębiorcy narzekają na skomplikowane procedury, związane z uzyskaniem dofinansowania. Resort gospodarki zdecydował, że wniosek o dofinansowanie musi być złożony czternaście tygodni przed rozpoczęciem targów lub dwanaście — w przypadku misji. Przedsiębiorcy muszą sami pokryć koszty uczestnictwa w targach i czekać na częściowy ich zwrot. Wymagają tego przepisy.

— Robimy wszystko, by maksymalnie uprościć wszystkie procedury — zapewnia Hanna Kusiak.

Ministerstwo Gospodarki przygotowało poradnik zawierający szczegółowe wyjaśnienia i instrukcje wypełniania wniosków o dofinansowanie oraz innych dokumentów związanych z uzyskaniem wsparcia. Poradnik „Krok po kroku” można znaleźć na stronach internetowych. Według Hanny Kusiak, już teraz widać rezultaty tych działań.

— Wcześniej składane do ministerstwa wnioski zawierały dużo błędów. Teraz sytuacja jest coraz lepsza — przedsiębiorcy korzystają z naszego poradnika i mają większe doświadczenie w wypełnianiu tych dokumentów — zapewnia.

Na realizację Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, z którego pochodzą dotacje do udziału w targach, na lata 2004-06 przeznaczono 41,7 mln EUR. Pieniądze te pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa. Dotychczas wykorzystano tylko 18 proc. tej kwoty, ale reszta pieniędzy nie przepadnie. Można będzie z nich korzystać jeszcze do połowy 2008 r. Po upływie tego terminu ministerstwo zadecyduje, na co przeznaczyć pozostałe fundusze.