Opłata paliwowa wzrosła sześciokrotnie

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Niespełna 960 mln zł sięgnęły wpływy z opłaty paliwowej w 2004 r., czyli w roku, kiedy została wprowadzona. Teraz przekraczają 6 mld zł.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie są źródła wpływów do KFD
  • dlaczego w tym roku są niższe wpływy z opłaty paliwowej
  • ile może wynieść dług KFD

W przyszłym roku planowane wydatki Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), z którego finansowane są trasy szybkiego ruchu, sięgną 23 mld zł. Mimo że Komisja Europejska jest coraz mniej skłonna finansować takie inwestycje, drogowcy nie mają zbyt dużych problemów ze zdobyciem pieniędzy. Sebastian Skuza, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, twierdzi, że na płynną realizację inwestycji pozwalają stabilne wpływy do KFD jako silny lewar dla finansowania dłużnego.

Dane prezentowane przez resort infrastruktury potwierdzają tę tezę. W ostatnich latach wpływy do KFD sięgały około 17 mld zł rocznie, ale na początku ubiegłej dekady, kiedy trwała budowa dróg na EURO 2012, dochodziły nawet do 26 mld zł.

Do KFD wpływa refinansowanie projektów z funduszy unijnych. Ważnym źródłem zasilania są też opłaty za przejazd, głównie samochodów ciężarowych, oraz wpływy z opłaty paliwowej. Te ostatnie od 2004 r., czyli od momentu ich wprowadzenia, wzrosły aż sześciokrotnie. W 2004 r., kiedy stawka sięgała 105 zł za tysiąc litrów paliwa, wyniosły prawie 960 mln zł, w 2021 r. sięgnęły już 6,67 mld zł. „Do 15 grudnia 2022 r. z tytułu opłaty paliwowej do KFD wpłynęło 6.067,4 mln zł” — poinformowało PB biuro prasowe Ministerstwa Finansów.

Spadek może wynikać m.in. z tego, że stawki w tym roku są niższe niż w ubiegłym. Wynoszą 152,61 zł za tysiąc listów benzyny, 329,12 zł za tysiąc litrów oleju napędowego i 186,2 zł za tysiąc litrów paliw gazowych. W ubiegłym roku stawki kształtowały się odpowiednio: 165,4 zł, 338,53 zł i 198,25 zł.

Około 2 mld zł rocznie sięgają także roczne wpływy z e-myta. Resort infrastruktury planuje jednak poszerzenie sieci objętej opłatami, co zapewne zwiększy wpływy. Od ich wysokości zależy to, jak bardzo w przyszłym roku zadłuży się KFD. Dług może wzrosnąć do 90 mld zł, a obecnie wynosi niespełna 84 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane