Orange kupuje niebieskich informatyków

opublikowano: 29-04-2019, 22:00

Telekom może zapłacić prawie 200 mln zł za informatyczną spółkę, która urosła na jego zleceniach. Wzmocni w ten sposób usługi biznesowe.

Pomarańczowy telekom tuż przed majówką zrobił się trochę niebieski. W poniedziałek Orange Polska poinformował o podpisaniu przedwstępnej umowy przejęcia informatycznej spółki BlueSoft. Całkowita wartość transakcji, na którą będzie się jeszcze musiał zgodzić UOKiK, to około 200 mln zł.

„Z tej kwoty około 149 mln zł będzie zapłacone po podpisaniukońcowej umowy sprzedaży. Pozostała część zostanie rozliczona przed końcem 2022 r. i zostanie oparta o osiągnięcie przez BlueSoft określonych celów finansowych w latach 2019-20, a także uzależniona od spełnienia określonych innych warunków prawnych” — podał Orange w komunikacie.

Informatyczne wzmocnienie

Nowy nabytek Orange’a to działająca od siedemnastu lat spółka informatyczna, wśród której klientów są telekomy, banki, ubezpieczyciele oraz firmy farmaceutyczne i logistyczne.

„BlueSoft to niemały, choć mało znany podmiot z rynkuIT. Jego udziałowcem jest Piotr Kulczycki (znany także jako właściciel pełnomorskiego jachtu Chopin). Wspólnie z Wojciechem Pawińskim działają od kilkunastu lat, skalę zyskali dzięki rosnącym zleceniom od Orange’a” — pisaliśmy o spółce w „PB” dwa lata temu.

BlueSoft zajmuje się przede wszystkim tworzeniem i integracją aplikacji, m.in. portali klienckich (w tym dla e-handlu) i systemów back- -office’owych. Ta noga działalności odpowiadała w ubiegłym roku za około 75 proc. przychodów, sięgających w skali całej firmy 123 mln zł. Resztę zapewniły m.in. usługi w chmurze, analityka i dostosowaniesystemów do potrzeb klientów. W 2018 r. spółka, zatrudniająca 650 osób, osiągnęła około 25 mln zł zysku na poziomie EBITDA.

— Usługi telekomunikacyjne i ICT [technologie teleinformacyjne — red.] osiągają więcej rodzajów synergii niż kiedykolwiek. Nabycie BlueSoftu doskonale uzupełnia kompetencje Orange Polska i znacznie zwiększa naszą przewagę konkurencyjną zarówno w stosunku do innych operatorów telekomunikacyjnych, jak i firm świadczących tylko usługi ICT. BlueSoft to zwinna i efektywna firma z udokumentowaną historią wzrostu, zespołem wysoko wykwalifikowanychkonsultantów IT i relacjami biznesowymi z wieloma renomowanymi firmami. Kluczowi menedżerowie, którzy zbudowali jej sukces rynkowy, pozostaną w spółce — mówi Bożena Leśniewska, wiceprezes Orange’a ds. rynku biznesowego, cytowana w komunikacie giełdowym.

Rosnący biznes

Rozwój w segmencie ICT jest jednym z założeń strategii Orange’a, ogłoszonej we wrześniu 2017 r. Telekom, który wstrzymał się wtedy od wypłaty dywidendy, postawił przede wszystkim na duże inwestycje w rozbudowę infrastruktury światłowodowej, ale po usługach informatycznychrównież spodziewał się sporego wzrostu — celem było podwojenie przychodów z tego segmentu działalności do 2020 r.

„W 2018 r. Orange Polska osiągnęło 534 mln zł przychodów z usług ICT i był to wzrost o 26 proc. w porównaniu z 2017 r. Nabycie BlueSoftu uzupełni już istniejące i rozwinięte kompetencje w spółce Integrated Solutions [spółka ICT zależna w 100 proc. od Orange’a — red.], czyniąc naszą ofertę bardziej kompleksową i konkurencyjną” — podał Orange w komunikacie.

Już po zamknięciu tego wydania „PB” telekom opublikował raport finansowy za pierwszy kwartał 2019 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu