Organizatorzy Budmy chcą promować eksport

Marek Loos
23-01-2001, 00:00

Organizatorzy Budmy chcą promować eksport

W największych targach budowlanych uczestniczy prawie 1,5 tys. wystawców

Podczas rozpoczynających się dzisiaj 10 Międzynarodowych Targów Budownictwa Budma organizatorzy chcą szczególnie promować ekspansję polskiego budownictwa na rynki wschodnie. W imprezie biorą udział dwie branżowe misje gospodarcze: z Ukrainy i Białorusi.

Przedstawiciele Międzynarodowych Targów Poznańskich twierdzą, że rodzime firmy budowlane są coraz bardziej zainteresowane rynkami wschodnimi, ze względu na przygasającą w Polsce koniunkturę w budownictwie. W związku z tym organizatorzy Budmy zamierzają szczególnie wyraźnie akcentować możliwości eksportowe wystawców.

— W 2000 r. w telewizji ukraińskiej ukazała się relacja z poznańskiej Budmy, która spotkała się z dużym zainteresowaniem naszych firm budowlanych. Zaowocowało to zorganizowaniem misji gospodarczej. Jej obecność na targach stwarza okazję do nawiązania bezpośrednich kontaktów, co powinno zaowocować zwiększeniem eksportu materiałów budowlanych na Ukrainę przez polskie firmy — mówi Aleksander Mirosławowicz Baranowskij, właściciel agencji reklamowej, która jest organizatorem ukraińskiej misji gospodarczej.

Gorsza koniunkutra

Ponad tysiąc wystawców krajowych i 313 zagranicznych wynajęło 58 tys. mkw. Najliczniej są reprezentowani producenci stolarki okiennej, drzwiowej, pokryć dachowych i systemów termoizolacyjnych.

— Rok 2000 nie był dla polskiego budownictwa najlepszy. Na tegorocznych targach budowlanych jeszcze tego nie odczujemy. Minimalnie spadła liczba wystawców i wynajęta powierzchnia wystawiennicza (o jakieś 2 proc.) w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale jest to niewielkie wahnięcie. Gorsza koniunktura w branży odbija się na targach z pewnym opóźnieniem. Konsekwencji tego kryzysu MTP mogą obawiać się w 2002 roku — mówi Przemysław Trawa, wiceprezes MTP.

Zdaniem organizatorów Budmy, negatywny wpływ na kondycję poznańskich targów ma konsolidacja polskich firm budowlanych. Wielu ubiegłorocznych wystawców po połączeniu prezentuje się na jednym stoisku, zamiast na dwóch.

— Zagrożeniem dla targów nie jest Internet, pozwalający na bezpośrednie spotkanie dwóch partnerów na łączach, ale globalizacja. Przyczynia się ona do zmniejszania się liczby podmiotów na rynku, a więc również biorących udział w targach — mówi Przemysław Trawa.

Konsekwencją tych prognoz jest konieczność zmniejszenia częstotliwości organizowania niektórych targów z branży budowlanej.

— Targi Bumasz i Salon Techniki Sanitarnej Łazienka będą odbywać się co dwa lata, a nie jak dotychczas co rok. To również efekt sugestii wystawców, którzy twierdzą, iż nowości godne prezentowania na targach pojawiają się raz na dwa lata — mówi Przemysław Trawa.

Stałe ceny

Na razie MTP nie przewidują zmian częstotliwości organizacji Budmy.

Od 1999 r. nie wzrosły ceny za wynajem powierzchni na tej imprezie. Utrzymuje się ona na poziomie 380 zł za mkw. (95 USD) na parterze pawilonu, a 300 zł za mkw. (75 USD) na piętrze.

Wstęp na tegoroczną Budmę dla profesjonalistów w dniach 23--26 stycznia wynosi 15 zł. Zwiedzający w dniach 23-24 stycznia muszą zapłacić 20 zł, a 25-26 stycznia — 15 zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Loos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Organizatorzy Budmy chcą promować eksport