Orlen powiększył terminal LPG

Kamila WajszczukKamila Wajszczuk
opublikowano: 2025-06-12 12:30

Koncern paliwowy zakończył rozbudowę terminala w Szczecinie, służącego do importu gazu płynnego.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile kosztowała rozbudowa terminala LPG w Szczecinie
  • o ile wzrosły jego zdolności importowe i magazynowe
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Orlen Paliwa, hurtowy sprzedawca paliw z grupy kapitałowej Orlen, zakończył rozbudowę terminala importowego gazu płynnego w Szczecinie. Wartość inwestycji to ponad 150 mln zł.

W efekcie możliwości odbioru LPG poprzez tę instalację wzrosły do 400 tys. ton rocznie, o prawie 65 proc. w porównaniu ze stanem sprzed przebudowy. Natomiast zdolności magazynowe terminala wzrosły dwukrotnie, do 8,7 tys. m3, dzięki budowie dwóch nowych zbiorników. Rozbudowana także infrastrukturę kolejową na terenie terminalu.

– Taka konfiguracja poszerza możliwości dalszej dywersyfikacji źródeł pozyskiwania LPG i jest elementem realizacji strategicznego planu integracji i wzmacniania aktywów logistycznych – komentuje Marek Balawejder, członek zarządu Orlenu ds. sprzedaży detalicznej.

Orlen Paliwa, który ma ponad 30 proc. udziału w krajowym rynku LPG, handluje zarówno gazem płynnym produkowanym w rafineriach Orlenu, jak i importowanym. Firma podkreśla, że już w 2022 r. przestała sprowadzać to paliwo z Rosji. W tym samym roku rozpoczęto projekt rozbudowy szczecińskiego terminala. Prace prowadziło konsorcjum pod kierunkiem generalnego wykonawcy, firmy Agat.

– Cieszę się, że prace zakończyły się zgodnie z harmonogramem, tym bardziej, że nowe możliwości magazynowania LPG nie tylko wzmocnią naszą konkurencyjność, ale także istotnie zwiększają potencjał importowy gazu płynnego, który pozwoli nam jeszcze lepiej odpowiedzieć na rosnące oczekiwania klientów – dodaje Marcin Zawisza, prezes spółki Orlen Paliwa.