ORLEN rozwija detal

  • Materiał partnera
opublikowano: 19-03-2021, 17:16
aktualizacja: 22-03-2021, 10:52

Współpraca z Ruchem nabiera tempa. Do końca roku ORLEN otworzy pierwsze 40 punktów sprzedaży detalicznej pod marką „ORLEN w ruchu”. Od września będziemy mogli korzystać z maszyn paczkowych stawianych przy kioskach, stacjach paliw oraz w innych atrakcyjnych miejscach.

Dawno minęły czasy, gdy PKN ORLEN obsługiwał głównie zmotoryzowanych. Z sieci stacji coraz częściej korzystają osoby poruszające się pieszo, środkami komunikacji miejskiej oraz tzw. ludzie z sąsiedztwa. Kompleksowość usług, w tym bogata oferta sklepowa i gastronomiczna, sprawia, że ORLEN przyciąga nowych klientów. Teraz za sprawą efektu synergii ze spółką Ruch dodatkowo wzmocni biznes detaliczny.

Trzy nowoczesne formaty

Jednym z filarów działalności PKN ORLEN jest sektor detaliczny, w który do 2030 r. firma zainwestuje 11 mld zł — budżet będzie przeznaczony nie tylko na sklepy, kioski i usługi paczkowe, ale w dużej mierze również na rozwój sieci stacji paliw, których ORLEN ma 2,85 tys., z czego 1,8 tys. w Polsce.

Koncern planuje uruchomienie pod marką „ORLEN w ruchu” 40 punktów sklepowo-gastronomicznych. Docelowo powstanie ich 900 w ciągu pięciu lat.

Będę działały poza stacjami paliw, a konkretnie w wybranych lokalizacjach Ruchu oraz w innych atrakcyjnych miejscach. Wybór Ruchu na biznesowego partnera nie był przypadkowy. ORLEN chce wykorzystać jego infrastrukturę, kompetencje logistyczne i doświadczenie (rok założenia: 1918), by w sektorze retailowym rozwijać się jeszcze szybciej.

Na koniec zeszłego roku do Ruchu należało około 1,2 tys. kiosków i saloników prasowych, a do końca roku ma być ich o sto więcej.

Nowe formaty „ORLEN w ruchu” będą obejmowały nie tylko kolportaż gazet. Raczej dominować w nich będą artykuły FMCG (fast-moving consumer goods). Mówiąc inaczej: prasa będzie dodatkiem do zdrowych przekąsek, kanapek i batoników — a nie na odwrót. Zasada jest prosta: im bogatszy wybór produktów, tym większa i bardziej różnorodna grupa kupujących.

Kluczem do sukcesu mają być nowe formaty detaliczne, nad którymi pracuje ORLEN. Pierwszym będą punkty o powierzchni około 20 mkw. Drugi koncept to lokale gastronomiczno-sklepowe typu convenience, o powierzchni 60–70 mkw., zarówno wolnostojące, jak i znajdujące się w ciągach komunikacyjnych. Uzupełnieniem obu koncepcji będą tzw. kąciki kawowe stop.cafe, oferujące całkowicie zautomatyzowaną sprzedaż, które powstaną w miejscach o wysokim natężeniu ruchu, m.in. na dworcach, lotniskach i w centrach biurowych.

ORLEN Paczka

PKN ORLEN zamierza także zaangażować się w rozwój segmentu usług kurierskich i branży e-commerce, która gwałtownie wzrosła w czasie pandemii. Koncern postawi własne automaty paczkowe, wykorzystując efektywnie potencjał spółki Ruch. Już w tym roku ORLEN zaoferuje 5,5 tys. punktów nadań i odbioru paczek. W ciągu pięciu lat takich punktów będzie łącznie ponad 10 tys., w tym 2 tys. automatów paczkowych. Wszystkie staną w geograficznie najlepszych lokalizacjach, m.in. na stacji paliw ORLEN, przy wybranych kioskach Ruchu i w innych atrakcyjnych lokalizacjach miejskich. Pierwsze maszyny paczkowe zostaną udostępnione Polakom już we wrześniu.

Klienci będą mogli korzystać z automatów paczkowych w łatwy, intuicyjny, a zarazem bezpieczny sposób — przy użyciu aplikacji mobilnej.

Usługa przyciągnie nowych klientów, którzy przy okazji odbioru internetowych zakupów zechcą odwiedzić punkt ORLEN, by się posilić lub zaopatrzyć w prasę i artykuły pierwszej potrzeby.

Przyszłość

Co sprawia, że największy koncern paliwowy w Polsce stawia z jednej strony na detal, a z drugiej na usługi kurierskie?

Jest to zgodne ze strategią ORLEN2030, w której Grupa Kapitałowa ORLEN deklaruje, że chce się dynamicznie rozwijać, odpowiadając na rynkowe trendy, w tym związane z nowoczesnym handlem i zmieniającymi się potrzebami klientów. Zresztą nie tylko w Polsce. Sprzedaż pozapaliwową płocki koncern prowadzi również w Czechach i Niemczech oraz na Litwie i Słowacji. Projekt „ORLEN w ruchu” ma służyć wzmocnieniu tych działań.

Zysk operacyjny ORLENU z segmentu detalicznego wyniósł 3 mld zł w 2019 i 3,3 mld zł w 2020 r. (to nieco po- nad jedna czwarta całego zysku firmy).

Jak wynika z prognoz przedsiębiorstwa, dzięki nowej sieci sprzedażowej EBITDA wzrośnie jeszcze bardziej — do ok. 5 mld zł rocznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane