Orlen zaczyna rebranding stacji

PJ
20-01-2011, 00:00

Losy Bliskiej w Polsce zależą od wyniku pilotażu w Czechach, gdzie pojawi się przetestowana w Niemczech marka Star.

Losy Bliskiej w Polsce zależą od wyniku pilotażu w Czechach, gdzie pojawi się przetestowana w Niemczech marka Star.

Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen, informował niedawno, że grupa przymierza się do ujednolicenia barw stacji paliw. W Polsce, Czechach, Niemczech i na Litwie stacje z wyższej półki miałyby działać z logo Orlenu, a ekonomiczne — z logo Star. W lutym ruszy program pilotażowy w Czechach, gdzie działają orlenowskie stacje Benzina i Benzina Plus (blisko 340 obiektów).

— Stacje w nowych barwach uruchomione zostaną w kwietniu. Na razie będzie to siedem obiektów. Marka Orlen zastąpi brand Benzina Plus, a Star — ekonomiczną markę Benzina — informuje Beata Karpińska, kierownik biura prasowego PKN Orlen.

Rok potrwają testy.

— W tym czasie klienci będą mogli ocenić wygląd, wyposażenie i nowe standardy obsługi, a także zapoznać się ze zmodyfikowaną ofertą. Będziemy prowadzić badania, które odpowiedzą na pytanie, czy nowe marki mają potencjał rozwoju — wyjaśnia Beata Karpińska.

Firma nie ujawnia natomiast szczegółów zmiany brandu na rynku polskim, co wiązałoby się z likwidacją marki ekonomicznej Bliska (459 stacji).

— Dopiero wyniki testu w Czechach, a także dodatkowe analizy, pozwolą nam zdecydować, jakie będą dalsze kroki do ewentualnego wprowadzenia marki Star na rynek polski — mówi Leszek Kurnicki, dyrektor ds. marketingu PKN Orlen.

Nie ujawnia, kiedy zapadną decyzje. Skoro jednak testy w Czechach mają potrwać rok, to być może decyzji co do losu Bliskiej można się spodziewać dopiero w 2012 r. Ostrożność koncernu nie dziwi. Koszt rebrandingu w Polsce eksperci szacują średnio na 100 tys. zł na stację.

Jaki był sens wprowadzania Bliskiej, skoro teraz grozi jej zniknięcie? Igor Chalupec, były prezes Orlenu, za którego czasów się pojawiła, twierdzi, że i tak firma planowała wtedy remonty stacji działających w barwach Petrochemii Płock i CPN.

— Przy okazji ujednoliciliśmy brand i zmieniliśmy profil na ekononomiczny. Plany kolejnych zmian sugerują, że jest ku temu jakiś ważny powód. Ja go nie znam — mówi Igor Chalupec, prezes firmy doradczej Icentis.

Notabene już w 2005 r., gdy Orlen pracował nad siecią stacji ekonomicznych, rozważał wprowadzenie nazwy Star. Jakie argumenty za zmianą ma dzisiaj?

— Zarządzanie wizerunkiem wielu marek jest trudniejsze i bardziej kosztowne. Rosną koszty promocji każdej marki, proces decyzyjny wydłuża się, ograniczone są możliwości optymalizacji działań operacyjnych. Są to bardzo istotne argumenty za unifikacją marek —wyjaśnia Beata Karpińska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PJ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Orlen zaczyna rebranding stacji