Osiągnięcia LPP imponują

W ciągu ostatnich 10 lat wyższą stopę zwrotu niż LPP przyniosły jedynie dwie spółki notowane na GPW.

Zwycięzcą tegorocznego rankingu spółek giełdowych „Pulsu Biznesu” zostało gdańskie LPP. Laur przypadł mu wspólnie z GPW. Wyróżnienie więc dzielą ze sobą jedna ze spółek o najkrótszej historii giełdowej (od debiutu operatora giełdy upłynęło dotychczas 15 miesięcy) i weteran warszawskiego parkietu, za jakiego można uznać LPP. Choć ta druga spółka pierwsze miejsce w rankingu zdobywa po raz pierwszy, to jednak jedną z ikon krajowej giełdy jest od dawna.

Historia gdańskiego przedsiębiorstwa liczy zaledwie 17 lat, jednak w tym czasie zdołało ono awansować do pierwszej ligi firm notowanych w Warszawie (pod względem kapitalizacji jest 28., wielkość przychodów plasuje je na 50. pozycji). Szybkie tempo rozwoju najlepiej obrazuje wzrost przychodów, który przez całą ostatnią dekadę był imponujący. Od giełdowego debiutu z 2001 r. sprzedaż skoczyła z niespełna 150 mln zł do ponad 2,3 mld zł.

LPP nie spuszcza z tonu nawet w czasach kryzysu — w styczniu przychody wzrosły o kolejne 28 proc. i osiągnęły 236 mln zł. W ciągu 31 dni sprzedaż była więc o blisko połowę wyższa niż w całym 2001 r., pierwszym roku LPP na warszawskim parkiecie. Takim sukcesem mogą się pochwalić nieliczni emitenci.

Doceniają to specjaliści biorący udział w naszym badaniu, którzy uznali LPP za jedną z dwóch spółek, które w zeszłym roku odniosły największy sukces (sam kurs spadł, ale tylko o 3 proc., co na tle rynku jest dobrym wynikiem, jeszcze lepiej wygląda on na tle konkurencji z branży odzieżowej). Pod względem perspektyw rozwoju gdańskie przedsiębiorstwo znalazło się na piątym miejscu. Jeszcze lepiej eksperci ocenili kompetencje zarządu — pod tym względem LPP wyprzedziła jedynie GPW. Także relacje inwestorskie gdańszczanie prowadzili bez zarzutu — ustąpili pod tym względem jedynie czterem innym emitentom.

Co szczególnie warte zauważenia, dynamiczne zwiększenie skali działalności LPP udało się osiągnąć bez rezygnacji z zysków. Rentowność sprzedaży w ostatnich czterech kwartałach sięgnęła 9,8 proc. (jeszcze wyższa była jedynie w szczycie boomu gospodarczego, czyli w latach 2007 i 2008 r.). Oznacza to, że z każdego sprzedanego za 100 zł produktu spółka wypracowywała 10 zł czystego zysku. W branży handlowej, gdzie marże na sprzedaży często są niskie, to nie lada osiągnięcie.

Każdy złoty zaangażowanego kapitału pozwolił wypracować spółce 29,7 grosza zysku. Oba wskaźniki lokują LPP w ścisłej czołówce giełdowych spółek. Efekty widać w giełdowych notowaniach. Od debiutu papiery spółki podrożały 42-krotnie. W ciągu ostatnich 10 lat wyższą stopę zwrotu przyniosły jedynie dwaj notowani na GPW emitenci.

Choć w tym czasie zdarzały się wpadki, spółce zawsze udawało się wyjść obronną ręką z tarapatów. Poważną zadyszkę LPP złapało jedynie w 2005 r., kiedy kolekcja nie trafiła w gusta klientów. W kilka miesięcy spółkę przeceniono o 50 proc. Inwestorzy szybko przekonali się, że gdańską spółkę spisali na straty przedwcześnie. Kolejne półtora roku przyniosły akcjonariuszom zysk sięgający 470 proc.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski

Polecane