Ostatnie dotacje na promocję za granicą

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2013-07-02 00:00

Do wzięcia ostatnie „Paszporty do eksportu”. Rusza ostatni nabór z unijnymi pieniędzmi, które mają ułatwić firmom start poza Polską.

Działanie 6.1 programu Operacyjna Gospodarka, czyli „Paszport do eksportu”, to jedna z form wsparcia, które budzą największe zainteresowanie firm. Nie ma instrumentu, w którym w ubiegłym roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wsparłaby większą liczbę przedsiębiorców (podpisanych zostało 3147 umów o przyznanie dotacji). W tym roku już tak nie będzie, bo odbędzie się tylko jeden nabór (w 2012 r. były trzy). Ostatnie rozdanie rozpocznie się w połowie lipca.

Dadzą dwa razy więcej

Tym razem na przedsiębiorców czeka 97,5 mln zł. Na każdy projekt można dostać do 200 tys. zł. O pieniądze zawalczą mikro-, małe i średnie firmy, które mają w planach promocję na zagranicznych misjach i targach. Najważniejsze ograniczenie: średni udział eksportu przedsiębiorstwa w całkowitej sprzedaży w ostatnich trzech latach obrotowych nie może przekraczać 30 proc. i w żadnym z tych lat nie był wyższy niż 60 proc. Firma musi też mieć plan rozwoju eksportu powstały w ciągu roku przed złożeniem wniosku i sporządzony dzięki usłudze doradczej.

Chodzi także o plany, na które PARP już udzieliła wsparcia, ale nie były one realizowane— teraz mogą zostać zaktualizowane, do czego potrzebne będą usługi doradcze. Nowy nabór przynosi korzystne dla przedsiębiorców zmiany dotyczące dofinansowania. Maksymalna kwota dotacji na jeden projekt została podwyższona z 200 tys. zł do 400 tys. zł. Większa będzie też intensywność wsparcia — wzrośnie z 50 proc. do 75 proc. kosztów kwalifikowanych (w jednej kategorii będzie 80 proc.).

Szerszy wachlarz wsparcia

Sam katalog wydatków został rozszerzony — i tak przedsiębiorca będzie mógł sfinansować udział w charakterze wystawcy także w międzynarodowych imprezach targowych odbywających się w Polsce. Wcześniej nie miał takiej możliwości. Firma może też pokryć koszty wydane przez swojego przedstawiciela za granicą na promocję i reklamę.

Kolejna zmiana — oprócz zagranicznych misji gospodarczych przedsiębiorca dostał możliwość zapraszania i organizacji misji dla potencjalnych partnerów w swojej siedzibie w Polsce. Tak jak dotychczas, za dotacje z „Paszportu do eksportu” oprócz udziału w targach i misjach będzie można sfinansować m.in. wyszukiwanie partnerów na rynkach docelowych i uzyskanie dokumentów niezbędnych do wprowadzenia produktów lub usług firmy za granicą. Wybrane w konkursie projekty trzeba będzie zrealizować w ciągu maksymalnie 24 miesięcy. [SACH]

WAŻNA DATA

15.07

Tego dnia wystartuje ostatni konkurs z działania „Paszport do eksportu”. Wnioski będzie można składać do 31 lipca. PARP może zamknąć nabór wcześniej — w sytuacji gdy łączna kwota ze złożonych wniosków osiągnie 120 proc. wyznaczonego budżetu. O skróceniu terminu poinformuje z dwudniowym wyprzedzeniem.

Więcej informacji