Otacza nas druk. Perspektywy synergii technologicznych

Partnerem publikacji jest SICO Polska
opublikowano: 2025-03-18 20:00

Rozmowa z Piotrem Klameckim, prezesem zarządu SICO Polska Sp. z o.o.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Druk jest sercem biznesu SICO – firmy, która rozpoczynała swoją działalność od sitodruku – tradycyjnej technologii stosowanej w poligrafii. Obecnie domeną naszej działalności jest rozwój zarówno sitodruku, jak i technologii druku cyfrowego, tj. solwentu na bazie atramentów rozpuszczalnikowych, sublimacji – formy zadruku tkanin i dzianin poliestrowych, czy też druku utrwalanego promieniowaniem UV. Druk cyfrowy odgrywa obecnie bardzo znaczącą rolę w rozwoju wielu sektorów gospodarki. Nasze produkty kierujemy do szeroko rozumianego przemysłu, do producentów z różnych branż. Z jednej strony oferujemy media do druku, a z drugiej maszyny, co łączymy z serwisem i doradztwem.

Jeśli w wyniku absorpcji technologii druk zaczyna być wszędobylski, to jak SICO sobie z tym radzi? Wiele biznesów po ciągłym poszerzaniu profilu działalności załamuje się w pewnym momencie…

Ten problem nie dotyczy wyłącznie nas, ale – w dużym stopniu – także naszych partnerów biznesowych. Technologia poszerza zakres drukowania, więc opanowanie nowych form i ich zastosowanie staje się wyzwaniem nie tylko dla nas, ale i dla wszystkich użytkowników druku. Jede z naszych kontrahentów, z którym współpracujemy od 25 lat, na początku tego stulecia operował niemal wyłącznie sitodrukiem, a obecnie prowadzi fabrykę i pod swoim dachem wykorzystuje wszystkie technologie drukarskie. Trzeba więc się rozwijać i sięgać po nowe technologie. Obecnie trudno z powodzeniem prowadzić biznes wyłącznie w jednym segmencie druku. Trzeba mierzyć szeroko i mieć zdolność do współpracy z reprezentantami różnych branż.

W 2025 r. firma świętuje 25-lecie. Jak scharakteryzować ewolucję SICO w minionym ćwierćwieczu na tle zmian zachodzących w poligrafii?

Firma SICO Polska została utworzona w 2000 r. jako spółka-córka belgijskiej firmy Sico Screen Inks NV zajmującej się produkcją farb sitodrukowych. Do 2011 r. nasza spółka obsługiwała drukarnie sitodrukowe oraz drukarnie wielkoformatowe i studia reklamy. W 2012 r. doszło do zmiany w strukturze właścicielskiej – Polacy odkupili od Belgów ich udziały. Od tego momentu spółka SICO Polska mocniej niż dotąd postawiła na wszechstronny rozwój. Zaczęła poszerzać ofertę o coraz to nowsze rozwiązania, oferując już nie tylko media, ale i kompleksowe linie technologiczne do druku oparte na maszynach działających w różnych technologiach druku. Wszystko to było naszą odpowiedzią na nowe trendy pojawiające się w komunikacji wizualnej, w poligrafii i reklamie. Udział w imprezach branżowych w kraju i zagranicą był i jest dla nas zawsze impulsem do poszerzania oferty produktowej, do specjalizacji w kierunku wysokiej jakości produktów do druku takich jak: różnego rodzaju atramenty (solwentowe, sublimacyjne i UV ) oraz podłoża i maszyny pochodzące od uznanych, światowych marek.

Minione ćwierćwiecze to dla SICO okres dynamicznych zmian, ciężkiej pracy, systematycznego rozwijania biznesu. W końcu w 2024 r. Zarząd SICO Polska Sp. z o.o. pozyskał nowego udziałowca spółki, którym jest TI Holding Sp. z o.o. TI Holding to inwestor branżowy – jego właścicielką jest Renata Tulwin, do której należy Grupa Tuplex (w tym Tuplex TD). Spółka SICO Polska, pozostając niezależnym podmiotem, ze wsparciem TI Holding będzie kontynuować realizację planów rozwoju w oparciu o dotychczasowy i nowy portfel produktów oraz usług. SICO Polska, definiująca siebie jako SICO Print Solutions, w dalszym ciągu może działać w dotychczasowej strukturze organizacyjnej i z zachowaniem swojego profilu działalności.

Nie doszło więc do przejęcia, ale jakby do synergii biznesów częściowo się zazębiających. Jak tego rodzaju połączenie wpłynie na dalsze funkcjonowanie SICO?

W dalszym ciągu będziemy działać jako niezależny podmiot. Oferta SICO z ofertą Tuplex pokrywa się w niewielkim stopniu, więc nie będziemy sobie nawzajem wchodzić w drogę. Przeciwnie, otworzyliśmy dla każdej z firm perspektywy synergii biznesowych. Obecnie SICO jest największym w Polsce dostawcą atramentów do różnego rodzaju technologii druku. Do tego należy dodać wysokiej jakości serwis okołowdrożeniowy i posprzedażowy oraz specjalistyczne doradztwo. Będziemy w dalszym ciągu czerpać z gigantycznego doświadczenia w dostarczaniu technologii druku do różnych gałęzi przemysłu, by dzielić się wiedzą, doradzać, oferować usługi. Jako liderowi na rynku przyświecać nam będzie motto: „Doświadczenie tworzy przyszłość”, które streszcza nasz model biznesowy.

Jakie osiągnięcia minionego ćwierćwiecza są dla SICO szczególnie cenne?

Warto podkreślić niewymierną wartość kapitału ludzkiego, jaki nasza firma zdobyła przez minione dekady. Mamy pracowników, którzy są w SICO od początku. Sam rozpocząłem pracę w SICO we wrześniu 2005 r. i nim objąłem stanowisko prezesa zarządu, przeszedłem po drodze różne szczeble organizacji. Ponadto charakteryzujemy się niedużą rotacją personelu i dzięki temu nie doświadczamy kłopotów z poszukiwaniem, a potem szkoleniem pracowników. Aktywem firmy, którego nie sposób przecenić, są nasi pracownicy, ich doświadczenie i wiedza. Dzięki nim zdobyliśmy kontrahentów z różnych branż. Szczególnym osiągnięciem są ci nasi partnerzy, z którymi zaczynaliśmy współpracę, gdy rozwijali biznes, mieszcząc się w przysłowiowym garażu, a obecnie prowadzą duże fabryki – dawniej przyjeżdżali do nas, pakując towar do plecaków, a dziś co tydzień podstawiają tira.

Na ile SICO jest firmą wrażliwą społecznie?

Głębokie związki z wieloma branżami życia codziennego niemal automatycznie wciągają nas w różnego typu zaangażowanie o charakterze społecznym. Spektakularnym tego przykładem jest choćby tzw. flaga sektorowa, która w szczególny sposób towarzyszyła polskim piłkarzom i kibicom podczas rozgrywek EURO 2012, a później była wielokrotnie prezentowana w trakcie Poland Rock Festiwal. Wiele prestiżowych nagród otrzymanych w branży i szeroko pojętym biznesie to również pieczęć, która potwierdza nasze aktywności prospołeczne.

Ogólnoświatowym trendem jest dążenie do zrównoważonego rozwoju, implementacji standardów ESG i prowadzenie biznesu z poszanowaniem środowiska, jak również z odpowiednim podejściem w zarządzaniu kadrą. Czy nowoczesna poligrafia nie ma problemów z wymaganiami ekologii?

Sitodruk i technologie solwentowe zderzają się z wymogami ochrony środowiska. Dochodzi do konfrontacji, która rodzi poszukiwania ekologicznych innowacji. Powstają nowe normy, które wymuszają przejście na rozwiązania przyjazne środowisku. W tym zakresie podejmujemy odpowiedzialność wraz z producentami i kontrahentami. Dążenie do zrównoważonego rozwoju mocno wybrzmiewa u producentów farb i materiałów, z którymi współpracujemy. Nie tylko wymagania prawne czy zawarte w normach ESG mobilizują nas do wpisywania się w zrównoważony rozwój. O wiele bardziej obliguje nas do tego obecność w łańcuchach dostaw, współpraca z klientami, którzy wdrażają normy ESG i tego samego oczekują od swoich partnerów. Troszczymy się więc, by dostarczane przez nas produkty były atestowane i opatrzone odpowiednimi certyfikatami poświadczającymi, że są przyjazne dla środowiska (np. certyfikat FSC) czy są produktami gospodarki cyrkularnej – nadają się do przetworzenia i powtórnego użycia (np. certyfikat GRS).

Jaka jest wizja firmy na nadchodzące lata?

Druk się zmienia, ale się nie kończy. Na skutek powstawania nowych technologii zwielokrotnia on swoją przydatność i obecność. Już dziś druk jest wszędzie. Przed SICO rysują się więc bardzo ciekawe perspektywy biznesowe.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface