Oto klucz do ożywienia w kształcie V

Jarosłąw Jamka, Quercus TFI
opublikowano: 18-06-2020, 22:00

Realne wydatki amerykańskiego konsumenta to około 72 proc. PKB. Nic więc dziwnego, że jego kondycja — albo inaczej skłonność do zwiększania wydatków (tylko wtedy PKB może dalej rosnąć) — jest istotna dla całej gospodarki amerykańskiej, a nawet globalnej.

Jeżeli konsument nie będzie zwiększał wydatków, to także cykl inwestycyjny w przedsiębiorstwach będzie słabszy i wolniejszy (po co budować nowe fabryki, skoro popyt, np. wydatki konsumenta, nie będą mocniej rosnąć). W dłuższym terminie kondycja konsumenta przekłada się też na wyniki spółek i koniunkturę na giełdzie.

Więc jak ma się dzisiaj amerykański konsument? Wyśmienicie! Na początek porównajmy, co stanie się z PKB i z realnymi dochodami Amerykanów w II kwartale 2020 r. Według najnowszej prognozy modelu Atlanta Fed PKB spadnie o 45,4 proc. (oczywiście w ujęciu rocznym, kwartalny spadek to około -14 proc.). Model New York Fed pokazuje prognozę PKB rzędu -25,9 proc. (też w ujęciu rocznym), a St. Louis Fed o 38,9 proc. Natomiast prognoza wzrostu realnych dochodów Amerykanów w II kwartale wynosi około 15 proc. (w ujęciu rocznym). Jest to możliwe tylko i wyłącznie z powodu olbrzymich transferów (dotacji) rządowych, jakie każdy obywatel dostaje od kwietnia do lipca tego roku. Oficjalne dane za kwiecień świadczą o tym, że realne dochody Amerykanów bez transferów rządowych spadły w ciągu miesiąca o 6,3 proc. Natomiast po wliczeniu transferów rządowych realne dochody wzrosły o 11 proc. Co istotne, w kwietniu Amerykanie „nie wydali” tych pieniędzy, ponieważ stopa oszczędności wzrosła do 33 proc. (czyli 33 proc. dochodów przeznaczyli na oszczędności). Ale w maju już zaczęli wydawać, stąd tak dobre dane o sprzedaży detalicznej (+17,7 proc. miesiąc do miesiąca, konsens wynosił +8,4 proc.).

Amerykański konsument jest też „sponsorowany” pośrednio przez olbrzymie pożyczki dla firm, które są bezzwrotne pod warunkiem, że firmy utrzymają poziom zatrudnienia przez co najmniej osiem tygodni (to 650 mld USD w programie PPP — Paycheck Protection Program). Między innymi stąd też mieliśmy tak dobry raport o zatrudnieniu w maju (+2,5 mln nowych miejsc pracy w maju, konsens wynosił -7,5 mln).

Jak będą się kształtować wydatki konsumenta w III i IV kwartale, kiedy ewentualnie wsparcie rządowe bezpośrednie i pośrednie wygaśnie? Można oczekiwać dalszego wsparcia od rządu. Jest ono istotne w sytuacji szoku spowodowanego pandemią, mamy też rok wyborczy, którydodatkowo skłania do wyższych transferów niż w innych latach. Idealnie byłoby, gdyby rząd wspierał konsumentów aż do momentu wynalezienia szczepionki/leku na COVID-19. Ale czy rząd będzie mógł utrzymać dzisiejszy poziom transferów?

W horyzoncie kilku kwartałów kluczem do mocnego ożywienia w kształcie V będzie zachowanie konsumenta i jego decyzje: więcej oszczędności, czyli mniej wydatków (ożywienie typu U albo L), albo mniej oszczędności i więcej wydatków (ożywienie typu V). Ponadto konsument inaczej podchodzi do wzrostu dochodów od rządu (taki wzrost jest raczej jednorazowy, zatem traktowany bardziej ostrożnościowo) i wzrostu dochodów od swojego pracodawcy (traktowanego jako bardziej stały, co przekłada się na większą skłonność do wydatków).

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosłąw Jamka, Quercus TFI

Polecane