Otwórz wirtualne biuro w technoparku

Marta Bellon
28-09-2011, 00:00

Coraz więcej parków oferuje firmom, które nie potrzebują typowej siedziby, wirtualną formę współpracy

Działalność w parku technologicznym czy naukowo-technologicznym nie musi oznaczać konieczności wynajmowania w nim pomieszczeń. Firmom, które dopiero raczkują, oraz przedsiębiorcom, którzy zamiast wynajmować powierzchnie wolą pracować w domu, parki oferują usługę wirtualnego biura.

Nietypowa siedziba

W wirtualnym biurze działającym przy Gdańskim Parku Naukowo- Technologicznym (GPNT) działa 40 firm, a w ciągu dwóch lat jego funkcjonowania skorzystało z niego około 60 przedsiębiorstw. Oprócz możliwości zarejestrowania się pod adresem parku, firmy z Pomorza oraz innych regionów Polski mogą skorzystać również z usług księgowych (od 120 zł netto za miesiąc) oraz BHP i obsługi kadrowej (minidziału HR, cena: od 35 zł netto za miesiąc od pracownika).

— Specjalnie na życzenie firmy jesteśmy w stanie dostarczyć też inne usługi — deklaruje Karolina Kucharczyk z Pomorskiego Centrum Biznesowego, które zarządza wirtualnym biurem GPNT.

Dostęp do wirtualnego biura przedsiębiorcy mają poprzez dedykowany im serwis internetowy, w którym na życzenie umieszczane są: m.in. skany korespondencji, faksy w PDF oraz odebrane telefony z zapisaną notatką o treści rozmowy. Firmy mogą także przez internet zarezerwować salę konferencyjną czy sprzęt biurowy. Koszt najbardziej podstawowej usługi wirtualnego biura, która obejmuje adres do rejestracji firmy, odbieranie korespondencji, przechowywanie listów oraz korzystanie z aplikacji informowania o korespondencji, to 295 zł netto za miesiąc. Usługa Premium, czyli pełny pakiet poszerzony m.in. o skanowanie korespondencji to koszt 450 zł miesięcznie. Takie rozwiązanie sprawdza się w przypadku firm, które nie potrzebują typowej siedziby.

— Jako firma instalatorska pracujemy głównie w terenie. Wirtualne biuro ułatwia nam prowadzenie działalności. Cała nasza korespondencja jest odbierana przez pracowników parku, a my jesteśmy informowani o przesyłkach drogą mailową. Zdarza nam się organizować szkolenia, czasem potrzebujemy też porozmawiać z klientem, wtedy korzystamy z sali konferencyjnej parku czy sprzętu biurowego — mówi Przemysław Bąk, właściciel firmy Comlogic, która korzysta z usługi wirtualnego biura oferowanej przez GPNT.

Nie tylko adres

Od niedawna wirtualne biuro oferuje przedsiębiorcom również Dolnośląski Park Technologiczny. Usługa obejmuje udostępnienie adresu dla celów rejestracyjnych, umieszczenie wizytówki na stronie internetowej parku, odbieranie i przesyłanie przesyłek oraz informowanie o korespondencji.

— W przyszłości chcemy rozwijać tę formę współpracy z firmami. Zastanawiamy się nad wprowadzeniem systemu informatycznego, który ulepszy zarządzanie wirtualnym biurem. Przykłady innych parków pokazują, że jest zapotrzebowanie na takie usługi — mówi Tomasz Ferenz z Dolnośląskiego Parku Technlogicznego.

Do dyspozycji przedsiębiorców są też sale konferencyjne i pokoje spotkań.

Pakiet podstawowy, który oprócz adresu obejmuje też skanowanie korespondencji, kosztuje 150 zł (netto) za miesiąc. W ramach pakietu rozszerzonego park przekierowuje rozmowy telefoniczne oraz udostępnia na potrzeby przedsiębiorcy salę konferencyjną o powierzchni 67 mkw., która może pomieścić 60 osób na 4 godziny w miesiącu. Koszt tego pakietu to 500 zł (netto) za miesiąc.

— Dodatkowa usługa, czyli wynajem sali o powierzchni 130 mkw. dla 120 osób na 4 godziny w miesiącu, kosztuje 350 zł, a na więcej niż 4 godziny — 700 zł — informuje Tomasz Ferenz.

Zarówno firmy, które mają siedzibę w parku, jak i te, które działają w nim wirtualnie mogą korzystać również z usług doradczych oferowanych przez park.

— Doradzamy przedsiębiorcom m.in. jak pozyskać fundusze unijne, jak przygotować się do debiutu na giełdzie i jak pozyskać wsparcie kapitałowe. Pomagamy im także w promocji. Poza tym mogą oni uczestniczyć w realizowanych przez nas projektach, takich jak „Inwestycje w innowacje”, w ramach którego ułatwiamy im kontakt z inwestorami i podpowiadamy, jak pozyskać zewnętrzne finansowanie. Organizujemy też szkolenia z zakresu debiutu na rynku NewConnect, współpracy z funduszami venture capital czy umiejętności prezentacyjnych, czyli tego, jak przedstawić swój pomysł biznesowy inwestorowi i jak przygotować się do negocjacji — tłumaczy Tomasz Ferenz.

Dla start-upów

Usługę wirtualnego biura oferują nie tylko parki, ale również działające przy nich inkubatory. Przykładem jest Inkubator Technologiczny Krakowskiego Parku Technologicznego (KPT). Działają w nim firmy z branży informatycznej, które funkcjonują na rynku nie dłużej niż dwa lata. Inkubator udostępnia im powierzchnię oraz pakiet szkoleniowo-doradczy, a także możliwość korzystania z sali konferencyjnej czy sekretariatu.

— Alternatywą do tej oferty jest usługa wirtualnego biura, w ramach której młodzi przedsiębiorcy oprócz całego pakietu, otrzymują także możliwość korzystania ze wspólnej przestrzeni w inkubatorze, czyli tzw. open space. Wybierają ją często przedsiębiorcy, którzy mają firmy w domach, ale rejestrują je pod adresem naszego parku. Obecnie na takiej zasadzie działa u nas dziewięć firm — wyjaśnia Łukasz Cieśla z Inkubatora Technologicznego KPT.

Koszt usługi wirtualnego partnerstwa to 105 zł netto miesięcznie. Każda z firm, która chce znaleźć się pod skrzydłami krakowskiego inkubatora, musi najpierw przejść selekcję, w której podlega ocenie ekspertów m.in. z Uniwersytetu Jagiellońskiego czy Akademii Górniczo- Hutniczej. Inkubator Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego (PPNT) oferuje klientom dwie opcje usługi wirtualnegobiura. Pakiet podstawowy obejmujący możliwość rejestracji firmy pod adresem PPNT oraz odbiór korespondencji kosztuje 150 zł netto miesięcznie, a pakiet rozszerzony o możliwość korzystania ze stanowiska pracy w części wspólnej inkubatora (rezerwacji można dokonać poprzez elektroniczny system rezerwacji) to w zależności od liczby rezerwowanych godzin (1-60 godz.) koszt od 200 do 400 zł miesięcznie.

 

OKIEM PRAKTYKA

Wirtualnie znaczy taniej

ANNA TÓRZ

kierownik InQbatora Technologicznego Poznańskiego Parku Naukowo- Technologicznego Fundacji UAM

Wirtualna współpraca z InQbatorem Technologicznym PPNT jest ciekawą alternatywą dla tradycyjnego biura, głównie ze względu na koszty. Za usługę wirtualnego biura przedsiębiorcy płacą zdecydowanie mniej niż w przypadku wynajmu tradycyjnego lokum. Wprowadzenie takiej usługi do oferty naszego inkubatora było odpowiedzią na pojawiające się zapotrzebowanie ze strony młodych firm. Z jednej strony charakter działalności prowadzonej przez część z nich nie wymaga wynajmowania biura, a z drugiej firma potrzebuje wiarygodnego adresu i — od czasu do czasu — sali, w której mogłaby spotkać się z kontrahentem, bądź biura, w którym mogłaby popracować. To właśnie główne przyczyny, dla których młodzi przedsiębiorcy korzystają z wirtualnej oferty inkubatora.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Otwórz wirtualne biuro w technoparku