Outsourcing floty także dla małych firm

DI
opublikowano: 12-09-2012, 00:00

Komentarz

LESZEK POMORSKI

prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów

SŁAWOMIR WONTRUCKI I JANUSZ KOWALIK

członkowie zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów

Wkrajach Unii Europejskiej firmy z sektora MSP są jednym z głównych beneficjentów outsourcingu flot samochodowych. Najważniejszy produkt wynajmu takich pojazdów — full service leasing — jest nowoczesnym rozwiązaniem, które pozwala na oddzielenie głównej działalności biznesowej od prac administracyjnych. Full service leasing (FSL) cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. W latach 2006-08 polski rynek wynajmu rozwijał się w tempie ponad 20-30 proc. rocznie.

Kryzys, który dotknął gospodarki europejskie w 2009 r., spowodował obniżenie stopy wzrostu branży. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, którego firmy członkowskie obejmują około 2/3 polskiego rynku, rok 2011 zakończył się 12-procentowym wzrostem. Oznacza to, że w wynajmie przybywa średnio ponad dziesięć tysięcy samochodów rocznie. Wśród małych i średnich przedsiębiorstw zainteresowanie FSL systematycznie rośnie.

Polscy przedsiębiorcy przekonują się do idei outsourcingu. Zmienia się też ich nastawienie — nie kładą już największego nacisku na posiadanie, ale używanie samochodów jako narzędzia pracy. Mając do wyboru trzy produkty — FSL, leasing z serwisem oraz wyłączne zarządzanie — najczęściej decydują się na ten pierwszy, ponieważ jest to najwygodniejsze rozwiązanie, które dodatkowo może przynosić oszczędności.

Podstawową korzyścią, którą oferuje full service leasing, jest przejęcie przez firmę wynajmu wszelkich spraw administracyjnych związanych z obsługą floty samochodowej klienta. Przedsiębiorca może wtedy skupić się na swoim podstawowym biznesie, a jednocześnie zoptymalizować koszty eksploatacji pojazdów. Nie istnieje minimalny próg opłacalności outsourcingu parku pojazdów.

Niższe wydatki można sobie zapewnić, wynajmując nawet flotę liczącą nawet mniej niż dziesięć samochodów. Klienci firm wynajmu zyskują możliwość pełnej kontroli nakładów na flotę. Nie chodzi tylko o ograniczanie kosztów administracji związanych z zarządzaniem flotą, ale i tych, których źródłem są księgowość, dział HR. Nie angażuje się także czasu dyrektora lub prezesa firmy, poświęconego na negocjowanie warunków kredytu, umów i planowanie odnowień floty. Full service leasing jest więc doskonałym rozwiązaniem dla mniejszych firm, które dzięki niemu mogą uzyskać wymierne oszczędności. Statystyki wskazują, że usługa ta będzie zyskiwała na popularności.

W połowie 2012 r. branża wynajmu długoterminowego dysponowała 145 tysiącami samochodów, co odpowiadało 9-procentowemu wzrostowi w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Szesnaście firm członkowskich PZWLP osiągnęło w tym samym okresie jeszcze wyższy wzrost — po drugim kwartale 2012 zyskały łącznie 14 proc., udostępniając użytkownikom 100 tys. pojazdów, które sfinansowały i którymi zarządzają.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu