PAIiIZ: Inwestycje zagraniczne przekroczą 8 mld USD

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 12-01-2006, 18:51

Inwestycje zagraniczne w 2005 r. przekroczą 8 mld USD, a być może sięgną 10 mld USD -  prognozuje wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) Marcin Kaszuba.

Inwestycje zagraniczne w 2005 r. przekroczą 8 mld USD, a być może sięgną 10 mld USD -  prognozuje wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) Marcin Kaszuba.

     Kaszuba w czwartkowej rozmowie z PAP podkreślił, że PAIiIZ jest na etapie przygotowywania listy największych inwestorów zagranicznych w 2005 r. Wszelkie podawane do tej pory wyniki są wyłącznie wstępnymi szacunkami. W prognozach uwzględniane są często doniesienia prasowe oraz wyniki ankiet wypełnionych przez firmy zagraniczne z początku 2005 r.

    "W 2005 r. Polsce udało się pozyskać inwestycje w nowoczesne technologie. W najbardziej optymistycznych założeniach nie przewidywaliśmy, że nasz kraj zasilą inwestycje takich firm jak LG. Philips, MAN, IBM oraz Hewlett Packard" - powiedział Kaszuba. Dodał, że inwestycje te będą jeszcze dyskontowane przez najbliższe 10 lat.

    "Polska gospodarka ma przed sobą kilka lat, kiedy będzie w stanie podtrzymać rosnącą tendencję inwestycji zagranicznych" - podkreślił Kaszuba.

    Powiedział, że w ciągu 15 lat polskiej transformacji skumulowana wartość inwestycji zagranicznych wyniosła 85 mld USD. "To oznacza, że jesteśmy niekwestionowanym liderem w Europie Środkowo-Wschodniej. Polska jest więc najbardziej konkurencyjna w tym regionie" - dodał. 

    Jego zdaniem, działania inwestycyjne takich firm zagranicznych w Polsce, jak LG. Philips, MAN, IBM oraz Hewlett Packard przyciągają innych inwestorów. "Te firmy spowodowały, że w Polsce mamy efekt domina, zainteresowanie naszym krajem jest ogromne" - podkreślił wiceprezes PAIiIZ.

     Dodał, że w momencie, kiedy UE rozszerzy się o Rumunię, Bułgarię, a w przyszłości może Ukrainę, gdzie koszty pracy są dużo niższe, prowadzenie działalności biznesowej w Polsce będzie mniej korzystne.

     Kaszuba powiedział, że obecnie na świecie występuje zjawisko tzw. delokalizacji, polegające na przenoszeniu firm z bogatych państw "starej" UE do krajów o niższych kosztach pracy. 

     "Polska powinna wykorzystać tę sytuację. Już teraz rządy państw unijnych starają się uruchomić zachęty, powstrzymujące inwestorów przed przenoszeniem swojej działalności do Europy Środkowo-Wschodniej" - dodał.

     W 2004 roku bezpośrednie inwestycje zagraniczne wyniosły 7,86 mld USD, a inwestorzy zagraniczni utworzyli blisko 15 tys. nowych miejsc pracy.

    W lipcu 2005 r. PAIiIZ prognozowała, że w 2005 r. bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce wzrosną do 8-9 mld USD.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane