Pakiet antykryzysowy ma mieć wartość 212 mld zł

opublikowano: 18-03-2020, 12:52

Rząd przedstawił pięciopunktowy pakiet antykryzysowy, który ma wesprzeć firmy, pracowników służby zdrowia i zabezpieczyć fundusze na wyjście z kryzysu.

Tarcza antykryzysowa – tak rząd nazwał pakiet pomocowy dla gospodarki, którego wartość ma wynieść 212 mld zł, czyli aż 9,2 proc. PKB. Pakiet składa się z pięciu filarów:

Premier Mateusz Morawiecki
Fot. Andrzej Hulimka/Forum

I filar – Bezpieczeństwo pracowników

Państwo pokryje 40 proc. wynagrodzenia do wysokości przeciętnego wynagrodzenia w Polsce, 40 proc. weźmie na siebie pracodawca, 20 proc. pracownik.

Osoby na umowach cywilnoprawnych i samozatrudnione dostaną 2 tys. zł brutto.

Zostanie podwyższony zasiłek z tytułu opieki nad dzieckiem w wieku do 8 lat, w razie wydłużenia terminu zamknięcia szkół. Decyzja w sprawie terminu zapadnie w weekend lub na początku przyszłego tygodnia. 

II filar – Bezpieczeństwo przedsiębiorstw

Małe firmy

Wsparcie dla firm, które w ciągu miesiąca stracą 20 proc. dochodów lub po 15 proc. w dwóch miesiącach. Będą one mogły obniżyć wymiar pracy o 20 proc., a 80 proc. zostanie podzielone po połowie między pracodawcę i fundusz gwarantowanych świadczeń.

Pożyczka 5 tys. zł z funduszu pracy, dla tych którzy zatrudniają do 9 osób. 

ZUS wstrzymał kontrole rutynowe

Jeśli kredyt obrotowy firmy wygasa będzie mógł z automatu zostać odnowiony. Zostanie zmieniona ustawa i bank nie będzie musiał badać zdolności kredytowej klienta.

Elastyczny czas pracy – w razie przestoju – 40 proc, przejmie fundusz gwarantowanych świadczeń

Większa firma. 

Państwo bierze na siebie koszt przestojowego. Kiedy firma płaci 50 proc., fundusz gwarantowanych świadczeń pokrywa połowę

Program de minimis – gwarancje wzrosną do 80 proc. Kredyty do 3,5 mln zł. Łączna wartość około 50 mld zł, beneficjenci 100 tys. firm.

PFR – uruchamia dodatkowe środki na dokapitakizowanie firm, które nie mogą na to liczyć na warunkach rynkowych.

Duże firmy

W przypadku dużego kredytu – dopłata do odsetek do kredytów, łącznie wartości 500 mln zł.

Przejmowanie wynagrodzeń, gwarancje i fundusz dopłat z BGK. Rozliczenie straty w przypadku spadku obrotów o 50 proc. w 2020 r. do limitu 5 mln zł

W przypadku lock down w firmie będzie możliwość włączenia postojowego. Pensja zostanie zredukowana o 50 proc., a na dodatek rząd połowę weźmie na siebie, co oznacza spadek kosztów dla firmy o 70 proc.

Branża turystyczna

Wydłużenie do 180 dni możliwości zwrotów za niezrealizowane wycieczki dla firm turystycznych (obecnie wynosi 30 dni). Zamiast zwrotu pieniędzy klient może odebrać voucher

Branża transportowa. 

20-30 proc. firm może utracić zdolność spłaty leasingu. W związku z tym ARP uruchamia program refinansowania umów leasingowych o wartości 1,7 mld zł. Ma być gotowy za 2 tygodnie. 

Każdy przedsiębiorca będzie mógł odłożyć w czasie wszystkie zobowiązania publiczno prawne

Odroczenie płatności ZUS do czerwca, a potem jeśli ktoś będzie wnioskował, płatność ratalną. Bez opłaty prolongacyjnej.

Negocjowanie umowy z dostawcami prądu, gazu. PGNiG – Jerzy Kwieciński gotowy do działania. Takie same rozmowy do końca tygodnia. Wierzymy, że to może zostać wypracowane 

III filar – Służba zdrowia

Rząd zapowiada wydatki rzędu 7,5 mld zł

IV filar — Zapewnienie bezpieczeństwa depozytów, lokat, płatności

Tu nie ma żadnych nowości w stosunku do działań ogłoszonych we wtorek przez NBP, czyli obniżna stóp procentowych, uruchomienie operacji LTRO i Repo. Adam Glapiński, prezes NBP, obecny podczas prezentacji tarczy antykryzysowej, uspokajał, że bank centralny ma "nieprzebrane zapasy gotówki". Zapewnił, że pieniędzy w bankomatach nie zabraknie. Przyznał, że jest duży popyt na walutę.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Operacje repo ruszyły już w poniedziałek.

NBP rozpoczął też skup obligacji skarbowych na dużą skalę. Pierwsza aukcja ma się odbyć jutro.

V filar – Fundusze na ożywienie gospodarki

Program inwestycji publicznych realizowany przez nowo powstały fundusz wyposażony w 30 mld zł. Cel: inwestycje w infrastrukturę, modernizacja szkół, szpitali, biotechnologia i inne. 

Przedstawiciele biznesu nie kryją rozczarowania a nawet niezadowolenia z rządowych propozycji:

Grzegorz Barszczewski, dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan

Na podstawie zapowiedzi, które zaprezentowano przed chwilą na konferencji po Radzie Gabinetowej można wyciągnąć dwa wnioski. Albo Rząd i Prezydent nie doceniają skali zagrożenia gospodarki albo nie mają pomysłu co mogli by w tej sytuacji zrobić. W to drugie, jako organizacja pracodawców, nie możemy uwierzyć. Przekazaliśmy do Rządu konkretny pakiet propozycji zebranych w szerokich konsultacjach z kilkuset firmami. Zatem, jeżeli te propozycje zostały wykorzystane w tak okrojonej formie jak ogłoszono, najwyraźniej mamy do czynienia z bagatelizowaniem skali zagrożenia.

Zabrakło całego szeregu rozwiązań, które są oczekiwane tu i teraz, żeby firmy mogły w ogóle funkcjonować:

  • zawieszenie terminów procesowych
  • zawieszenia obowiązku badań lekarskich dla pracowników, skoro nie działa medycyna pracy
  • przedłużenie oświadczeń o zatrudnieniu cudzoziemców
  • uwolnienia środków z kont split payment VAT
  • odsunięcia podatków sankcyjnych
  • zabezpieczenia przed odpowiedzialnością za niezrealizowanie umów

Krytykowana jest też inicjatywa ZUS dotycząca prolongaty składek na ubezpieczenia społeczne an 3 miesiące.

– Jeśli, ktoś chce wyłożyć mikro i mały biznes, to niech dalej lansuje pomysły “odroczenia płatności ZUS”. Wówczas ci, którzy przetrwają teraz, mogą paść pod ciężarem skumulowanych długów w czasie odbudowy gospodarki. ZUS dla mikro i małych firm należy zawiesić do czerwca (bez wliczania tego w okres składkowy - mówi w dosadny sposób Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Pracodawców Polskich.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców ocenia filar pakietu osłonowego poświęcony przedsiębiorcom, jako niewystarczający i nieprzystający do skali i charakteru faktycznego zagrożenia. Apelujemy do premiera Mateusza Morawieckiego o uwzględnienie w planie przede wszystkim:

zawieszenia spłaty danin publicznoprawnych, przede wszystkim składek na ubezpieczenia społeczne, dla mikro i małych przedsiębiorców;

uruchomienie linii tanich, łatwo dostępnych (z wekslem jako jedyną formą zabezpieczenia) pożyczek dla mikro i małych przedsiębiorców, z limitem kwotowym maks. 15 proc. przychodu firmy za ostatni rok sprawozdawczy, lecz nie więcej niż 300 tys. PLN.

Marek Goliszewski prezes BCC.

- Przede wszystkim należało zawiesić obowiązek odprowadzania składek do ZUS przez przedsiębiorców, a nie tylko odłożyć go w czasie.

- Ponadto, nic nie wiadomo o kwestii braku kar za niezłożenie w terminie deklaracji podatkowych (brak personelu księgującego).

- Nie nawiązano do postulowanego przez organizacje pracodawców odroczenia do 1 stycznia 2021 roku wprowadzenia PPK dla pracodawców zatrudniających do 50 pracowników oraz wstrzymanie obowiązku opłacania składek PPK w firmach średnich i dużych.

- Zabrakło wydłużenia rozliczeń projektów realizowanych ze środków unijnych poza 30 czerwca.

- W zamówieniach publicznych miał chwilowo odpaść obowiązek przedstawienia zaświadczeń o niezaleganiu z podatkami i ZUS.

- Miało być również możliwe odroczenie spłaty rat kredytów inwestycyjnych.

- Wreszcie, nie usłyszeliśmy ani słowa o tym jak zamierzamy wykorzystać 7,4 mld euro z Unii Europejskiej, co jest kluczowe z punktu widzenia wszystkich obywateli.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane