Rynek tytoniowy został prześwietlony na wylot
W Polsce pali co trzeci dorosły mężczyzna i co piąta kobieta. Najpopularniejsza marka to LM.
Po wprowadzeniu zakazu palenia w miejscach publicznych firmy tytoniowe zadają sobie pytanie, czy i jakie będą kolejne restrykcje nałożone na ich branżę oraz palaczy. Opublikowany właśnie przez Ministerstwo Zdrowia raport dotyczący używania tytoniu w Polsce (Global Adult Tobacco Survey Poland — GATS) dostarcza orędownikom kampanii antytytoniowej mocnych argumentów na rzecz dalszego zaostrzania restrykcji.
— To pierwsze tak duże, oparte na światowych standardach, badanie w Polsce. Dostarcza wiarygodnych argumentów przemawiających za dalszą walką z tytoniem — mówi Magdalena Petryniak koordynator akcji "Lokal bez papierosa".
Wysokie rachunki
Z badania GATS, przeprowadzonego pod egidą Światowej Organizacji Zdrowia, a współfinansowanego przez organizację Bloomberg Philanthropies, wynika że w Polsce codziennie pali tytoń 33,5 proc. (5,2 mln) dorosłych mężczyzn i 21 proc. (3,5 mln) dorosłych kobiet, czyli w sumie 27 proc. Polaków (8,7 mln) powyżej 18. roku życia. Do tego dochodzi ponad milion okazjonalnych palaczy, stanowiących 3,3 proc. dorosłej populacji. Najwięcej jest wśród osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym — codziennie pali blisko 40 proc. z nich.
"Średni wydatek miesięczny osób palących papierosy produkowane fabrycznie to 208,50 zł. Przeznaczają one średnio 9,1 zł na jedną paczkę" — czytamy w raporcie.
Najwięcej zarabia na tym państwo, do którego budżetu z tytułu podatku akcyzowego i VAT od wyrobów tytoniowych rocznie trafia blisko 20 mld zł (80 proc. ceny papierosów). Autorzy raportu pokazują jednak drugą stronę medalu.
"Leczenie przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy, choroby niedokrwiennej serca i raka płuc spowodowanych aktywnym paleniem może kosztować Polskę nawet 200 mld zł w ciągu najbliższych 20 lat, a koszty związane z leczeniem ofiar biernego palenia mogą sięgnąć w tym czasie 22 mld zł" — czytamy w raporcie.
A to niejedyne koszty. Zdaniem autorów raportu, gospodarka traci miliardy z powodu przedwczesnych zgonów spowodowanych skutkami palenia.
Największe marki
Pytani przez "PB" przedstawiciele firm tytoniowych podkreślają, że problem biernego palenia zostanie w dużej mierze wyeliminowany dzięki ostatnim zmianom w prawie. Ostrzegają, że wprowadzanie kolejnych restrykcji antytytoniowych może skutkować utratą tysięcy miejsc pracy.
Raport pokazuje też, które marki papierosów najlepiej sprzedają się na polskim rynku. Respondenci pytani o papierosy ostatnio zakupione na własny użytek najczęściej wskazywali pięć brandów: LM (18,4 proc.), Viceroy (8,9), Marlboro (8,0), Red White (7,3 proc.) oraz LD (7,2 proc.).
8,7 mln
Tylu dorosłych Polaków codziennie pali wyroby tytoniowe, z tego 5,2 mln to mężczyźni...
45 %
...taki jest odsetek codziennie palących wśród mężczyzn z wykształceniem zasadniczym zawodowym...
23 %
...taki wśród mężczyzn z wykształceniem wyższym...
93 %
...taki odsetek osób używających tytoniu pali papierosy produkowane fabrycznie...
10 %
...taka część pali papierosy skręcane ręcznie...
35 %
....a taka część wszystkich osób palących podjęła próbę rzucenia palenia w ostatnim roku.